2016 metų „Debiuto“ nugalėtojas: Valentynas Odnoviunas
2016.12.31  Straipsniai:  Fotografų pristatymai  1 6654
 
Valentynas Odnoviunas  

Jauni fotografai bei jų gerbėjai gruodžio 29-osios vakarą vos tilpo sostinės „Prospekto“ galerijoje. Vyko dešimties jaunųjų autorių, dalyvavusių konkurse „Debiutas“ bei patekusių  į finalą, paroda. Kuo nustebino ar išsiskyrė šių metų debiutantai? Kaip visada, didelė stilistikos įvairovė.




„Matome ir XIX a. stiliaus darbus ir šių dienų konceptualią fotografinę kalbą“ – sakė ne vienas parodos lankytojas. Įdomu tai, kad parodoje nebuvo mėgėjiškos, „gražios“ fotografijos, visi autoriai kūrė „gerą“ fotografiją, darbais mėgino išreikšti sau svarbias idėjas ar sukurti  fotografinę istoriją. Konkurso lygį kilstelėjo ir rengėjų atvirumas pasauliui: štai trečiosios vietos laimėtojas Giulherme Bergamini – brazilas. „Konkurso nuostatose nebuvo draudimo dalyvauti ne Lietuvos fotografams. Brazilų autorius pats mūsų svetainėje susirado kvietimą ir atsiuntė gerų darbų“, – sakė viena iš konkurso organizatorių Vilma Samulionytė.  O konkurso nugalėtoją ukrainietį Valentyną Odnoviuną  galima drąsiai vadinti Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės fotografu. Gimęs ir augęs Charkove, jis nuo 2014 metų studijuoja Vilniaus dailės akademijoje, o dabar rašo mokslinį darbą, kuriame lygina 1970–2000 metų Lietuvos bei Charkovo fotografijos mokyklas. „Džiugu, kai pamatai autorių, kuris geba kalbėti visiškai konceptualia kalba“, – džiaugėsi parodos atidaryme Gintaras Česonis, Lietuvos fotomenininkų sąjungos pirmininkas.
Taigi du  Valentyno  Odnoviuno projektai “Varšuva 1944” ir “Stebėjimas” tapo metų “Debiuto” konkurso nugalėtojais
Pirmasis projektas buvo sukurtas  Varšuvoje. Jame pavaizduota bažnyčia ir namas pilnas skylių nuo kulkų, išlikusių kaip Varšuvos sukilimo įvykių pėdsakai.

Antrojo fotografijose užfiksuotos buvusio KGB kalėjimo Vilniuje, Lietuvoje kalinių pasivaikščiojimo kiemelių durų akutės, per kurias kalėjimo prižiūrėtojai sekdavo savo aukas.

Stebėjimas
Šiose fotografijose užfiksuotos buvusio KGB kalėjimo Vilniuje, Lietuvoje kalinių pasivaikščiojimo kiemelių durų akutės, per kurias kalėjimo prižiūrėtojai sekdavo savo aukas.

Valentynas Odnoviunas. „Sekimas“, 2016  
Valentynas Odnoviunas. „Sekimas“, 2016  
Valentynas Odnoviunas. „Sekimas“, 2016  
Valentynas Odnoviunas. „Sekimas“, 2016  


Varšuva 1944
Projektas buvo atliktas Varšuvoje. Jame pavaizduota bažnyčia ir namas pilnas skylių nuo kulkų, išlikusių kaip Varšuvos sukilimo įvykių pėdsakai.

Valentynas Odnoviunas. „Varšuva 1944“, 2016  
Valentynas Odnoviunas. „Varšuva 1944“, 2016


Istoriniai nusikaltimai fotografijoje

Valentyno Odnoviuno didelio formato fotografijose  – istorinių nusikaltimų pėdsakai. Atrodo, kad tik vakar Vilniaus KGB kamerose lašėjo kraujas ar per 1944 m. sukilimą kulkos varpė Varšuvos pastatų sienas. „Man visa istorija – tai nusikaltimų istoriją“, sako Valentynas. „Stengiuosi, kad žiūrovo emocijos būtų sutektos į  šių nusikaltimų detales.  Taip jis tampa tarsi anų dienų tragiškų įvykių  liudininku“. Valentynas pradėjęs nuo KGB rūsių Vilniuje, tęsdamas savo projektą, vyko į Latviją, Cesio pilies rūmus, taip pat ketina tirti istorinių nusikaltimų vietas Talino kalėjimuose, aplankyti Vokietijos Stazi kankinimų vietas.
Valentynas mini, kad jam „istorinės kriminalistikos“ sunku būtų imtis be gero makro objektyvo. „Mane parėmė kompanija „Tokina Polska“, pasiūlydama labai gerą įrangą“.

„Amžinas šiuolaikinės fotografijos klausimas – ar reikia prie fotografijų skelbti jas paaiškinantį tekstą?“ – teiravosi eFoto.lt redaktorius Ignas. „Man įdomiau, kai žinau, kad kiekvienas žiūrovas gali fotografijas suvokti savaip – šios abstrakcijos gali sukelti skirtingas mintis ir emocijas, todėl nesinori nurodyti, kaip jas suprasti „teisingai‘“. Valentynas pasakoja, kad fotografijose autentiškas vaizdas yra keliolika kartų išdidintas, bet jame niekas nepakeista. Kuo ilgiau žiūrovas mąsto apie tai, kas įvyko prieš 70 metų, tuo ryškiau jo vaizduotėje iškyla tragiškų nusikaltimų aplinkybės.
 „Svarbu pastebėti, kad politinių, istorinių, atminties temų aktualizavimas Valentyno Odnoviuno fotografijose nėra „dirbtinis“ – jo darbai susiję ne su viena ar kita ideologija, bet su autentiškos istorinės ir asmeninės atminties paieškomis. Autorius sutelkia dėmesį į žmogiškąjį istorinės patirties aspektą – jį domina konkrečių žmonių išgyventos trauminės patirtys, prie kurių jis stengiasi menamai, bet maksimaliai priartėti, pasinaudodamas jau minėtu fotografijos, kaip materialaus tikrovės pėdsako, prigimtimi. Perfrazuojant prancūzų filosofą Rolandą Barthesą, galima sakyti, kad Valentynas Odnoviunas ne dokumentuoja istorijos pėdsakus atvaizduose, bet renka dar išlikusius „daiktinius įrodymus“, teigia menotyrininkas Tomas Pabedinskas, neseniai Valentynui parašęs rekomendaciją stoti į Lietuvos fotomenininkų sąjungą.
Kiek anksčiau fotografuodamas Berlyno Industrinio meno mokyklos patalpas, 1933 metais virtusias 39 gestapo kameromis, kuriose buvo laikomi žydai bei kiti rėžimui neįtikę asmenys, Valentynas sukūrė 39 skaidrių seriją – abstraktų pasakojimą iš konkrečių istorijos ženklų. Šiose kamerose iki 1945 metų kankinosi apie 15 000 žmonių.
Beje, jaunajam ukrainiečių fotografui pasakojimai apie kažkada gyvenusius žmones, balansavusius tarp gyvenimo ir mirties, nėra tiesiog ekstremali tema. Jis pats vaikystėje patyrė mirties šešėlį, įveikė klastingą ligą – vėžį ir puikiai suvokia, koks trapus yra gyvenimas. O kruvinus istorijos faktus primenančiomis fotografijos teigiama: istorijos žaizdos – visai šalia mūsų, neturime nuo jų atsiriboti, mūsų pareiga – atsiminti.

Marius Matulevičius

Pokalbis parodoje rusiškai ir lietuviškai:



Valentyn Odnoviun / www.odnoviun.com

PERSONAL EXHIBITIONS:

2016 - "Traces of Memory," Vilnius Art Academy gallery "Akademija", Vilnius, Lithuania
2016 - "Travels," Ukrainski Swiat, Warsaw, Poland
2016 - "Tranquility," Bokšto Vartai, Vilnius, Lithuania
2016 - "Traces of Memory," Academy of Arts, Lodz, Poland
2015 - "Winter Vilnius," Academy of Arts, Lodz, Poland
2015 - "Exploring Europe," Bokšto Vartai, Vilnius, Lithuania
2015 - "Through Years," Out Door Country Club, York, USA
2015 - "GRIT," Sam Jamison Middle School, Pearland, USA
2013 - "Placidity," Museum of History, Raseiniai, Lithuania
2013 - "Continuation," Museum of History, Utena, Lithuania
2013 - "Continuation," Radvil's Palace, Museum "Sėla", Biržai, Lithuania
2013 - "Lithuania. Strength Matters but not the Size," Nalšios Muziejus, Švenčionys, Lithuania
2012 - "Walk Through," Nalšios Muziejus, Švenčionys, Lithuania
2010 - "Look into the World," House of Scientists, Kharkiv, Ukraine
2010 - "Traveling Belgium," Centre of Folk Art, Kharkiv, Ukraine
2009 - "Homeland," Centre of Folk Art, Kharkiv, Ukraine

 „Prospekto“ fotografijos galerijoje (Gedimino pr. 43, Vilnius)  paroda „Debiutas“ veiks iki sausio 28 d.

Paroda „Debiutas“. 2016. I.U. nuotraukos  
Paroda „Debiutas“. 2016. I.U. nuotraukos  
Paroda „Debiutas“. 2016. I.U. nuotraukos  
Paroda „Debiutas“. 2016. I.U. nuotraukos  
Paroda „Debiutas“. 2016. I.U. nuotraukos  
Paroda „Debiutas“. 2016. I.U. nuotraukos  
Paroda „Debiutas“. 2016. I.U. nuotraukos  
Paroda „Debiutas“. 2016. I.U. nuotraukos  






eFoto.lt rubriką „Fotografų pristatymai“ 2016 metais remia
Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas (www.srtfondas.lt)



Komentarai
Turinys
  • zadalas
    zadalas 
      2021.08.19, 10:45, rašė:
    Kai klausome muziką, ne visada  būtina, kad šalia būtų pristatytas paaišškinantis tekstas. Bet kai žinome kūrinio istoriją, muzika skamba kitaip. Panašiai su eilėraščiais. Tas pats  su fotografija. Mane visdada domina  aplinkybės.
      www.fotobites.lt nuolaida fotoknygoms, albumams, fotožurnalams galioja iki gegužės 1 dienos.

Jūsų komentaras

Rašyti komentarus gali TIK užsiregistravę eFoto.lt dalyviai. Užsiregistruoti