Mėsainis, apelsinas, butelis ir ledai: praktinės fotosesijos pagrindai
2010.03.20  Straipsniai:  FotografavimasŽurnalas FOTO    10 10618
 
Praktinės fotosesijos pagrindai  
Lietuviškai natiurmortas (pranc. nature morte – negyvoji gamta), nors žymiai gražiau skamba angliškas still-life (sustingęs, nejudantis gyvenimas), kaip žanras žinomas jau daugybę amžių, iš tapybos jis atkeliavo ir į fotografją. Tai ne mažiau patrauklus pasaulis, jau vien tuo, kad objektai – daiktai, tie, kurie mus supa ir mums tarnauja. Dažnai tenka girdėti pasakojimų, beveik anekdotų apie tai, kokių gudrybių imasi fotografai, fotografuodami daiktus: lakuoja maisto produktus, dažo. Norint gauti reikiamo tankumo alaus putą, pilama indų ploviklio ar šampūno, rasos lašams ant gėlių gauti naudojama ricina. Žodžiu, daugybė linksmų ir keistų receptų, kuriuos gali išgirsti fotografų susibūrimuose.
Daiktų fotografavimas turi savo specifiką, savitas žaidimo taisykles. Čia nėra grimuotojos ir stilistės kaip fotografuojant madą, nėra gražių manekenių veidelių, šypsenų. Tačiau komercinėje fotografijoje, reklamoje daiktų fotografija yra ne mažiau svarbi nei dailių merginų šypsenos. Beribis daiktų pasaulis yra ganėtinai svarbi vartotojų visuomenės dalis, todėl fotografas, gerai žinantis, kaip nuotraukose maistą padaryti patrauklų, kaip vien mineralinio vandens vaizdu sukelti mums troškulį, tikrai turi ką veikti. Ypač jei jis yra tikras meistras, žinantis visokių paslapčių bei triukų. Mūsų žurnalas, norėdamas Jums, skaitytojai, suteikti kuo daugiau naudos, vėl rengia praktinę fotosesiją, kad fotografai profesionalai Arturas Valiauga ir Gintaras Janavičius, vadovaujantys studijai „Fotoprojektai“, pasidalintų savo patirtimi – kaip paruošti produktus, daiktus, kokias šviesas kada naudoti. Taip, tai jų darytos fotografijos mus vilioja naujais bateliais ir batais, šviečia tekančio alaus purslais, salotomis ir ledais, o „Omnitel“ reklamos panterą turbūt visi ir taip gerai prisimenate. Tuo labiau kad apie Arturo Valiaugos, kaip menininko, projektus mūsų žurnale jau buvo rašyta. Taigi smagu, kad galiu pristatyti Jums keletą mūsų bendromis jėgomis sugalvotų ir įgyvendintų fotonatiurmortų.


Paruošiamieji darbai, kuriant natiurmortus, užima ne mažiau laiko negu mados fotografijoje – taip pat kuriama scena, yra daiktai-aktoriai, šalia jų taip pat egzistuoja dubleriai. Daiktas-dubleris gali būti negražus, be kojų, be rankų ir nefotogeniškas (juokauja Arturas). Su juo kuriame kadro kompoziciją, scenografją, preliminarų apšvietimą. Po ilgo ir kruopštaus stilistų ir scenografų darbo pasirodo pagrindinis aktorius ar jų grupė ir užima dublerių vietas.
Pradedant kiekvieną darbą, būtina apgalvoti ne tik siužetą, bet ir apšvietimo atmosferą, temą ar natiurmorto keliamą emociją. Taip pat labai svarbu, kad viskas būtų pagrįsta asmenine patirtimi ir stebėjimu – ar tai bus pritemdyta baro šviesa, ar pramoninės virtuvės apšvietimas, jauki namų atmosfera, ar vyno rūsio tamsa su keliais blikais. Atsainiai numesta plunksna, atšvaitas, sukeliantis jausmus fotografui, tikėtina, sukels tam tikrą emociją ir žiūrovui.
Tokiam darbui ypač svarbi darbo priemonė – baltos pirštinės, nes tiek ant stiklinių taurių, butelių, kitų indų paviršių, tiek ant metalo plokštės ar juodo plastiko pagrindo lieka puikūs pirštų atspaudai, tinkantys kriminalistams, bet ne geros kokybės fotografijai. Taip pat apsirengimo stilius labai svarbu – dirbant su blizgiais paviršiais, svarbu išvengti atspindžių, kad drabužis nebūtų atšvaitas, todėl rekomenduotini juodi drabužiai. (Gal čia Arturas truputį ironizuoja, nes pats apsirengęs juodais drabužiais.)

Nusišovęs mėsainis  
Nusišovęs mėsainis

Šiai fotografijai reikia sukurti šiuolaikinės virtuvės įvaizdį. Ją ryškiausiai simbolizuoja plieno ar kitokie poliruoti metaliniai paviršiai. Ant laikiklių tvirtiname nerūdijančio plieno lakštą, kuris vaizduos darbastalį. Šiam metalui būdingas vienos krypties šlifavimas. Jis įvairiomis kryptimis skirtingai priima šviesą, todėl reikia iš anksto numatyti, kokie mums bus reikalingi blikai, šiuo atveju – horizontalūs. Gintaras rausia dėžes, kuriose sudėta begalė fotosesijoms reikalingų daiktų – vamzdeliai, varžteliai, laikikliai ir t. t.
– Kažkada, kai įkūrėme savo fotostudiją, reikėjo pradėti nuo nieko, – žiūrėdamas į visą tą „ūkį“ sako Gintaras, – todėl teko viską daryti minimaliomis priemonėmis, daug ko nebuvo įmanoma įsigyti, išmokome patys pasigaminti kai kuriuos reikalingus atributus. Dabar situacija pasikeitė, galima nusipirkti kuo įvairiausių universalių daiktų, tačiau nebeliko supratimo, savito matymo, viskas tapo vienoda, unifikuota.

ŠVIESA
Surenkama gervė. Mums reikalingas didelis šviečiantis paviršius, kuris būtų tiek šviesa, tiek atspindys metaliniame paviršiuje. Kadangi tema susijusi su šiuolaikine virtuve, kurios apšvietimą imituosime, tai mums reikalingas viršutinis šviesos skliautas. Nukreipę aštrią šviesą į blizgantį paviršių, mes gautume tik tašką. Taigi, su gerve manipuliuodami šviesdėže, išgauname gražų atspindžių perėjimą ant plieno paviršiaus nuo šviesaus iki tamsaus. Taip pat statoma šoninė piešianti šviesa dūmams apšviesti.

Nusišovęs mėsainis  
Plieno lakštą blizginame alyvuogių aliejumi, norėdami panaikinti ilgainiui atsiradusius patamsėjimus ir dėmes. Tas pats aliejus tinka fotografuojant parduotuvės transporterio juostą, siekiant paslėpti subraižymus, taip pat daržovėms – morkoms, salotoms ir pan.
– Truputį anturažo reikia, – sako Arturas.
– Nešam plyteles. Greičiau, greičiau.
Įnešama plokštė, ant kurios suklijuotos plytelės. Taip po truputį kuriamas būsimos kompozicijos backgroundas. Specialiai šiai fotosesijai plytelės suklijuotos ant medžio drožlių plokštės, siekiant pavaizduoti virtuvės sieną.
– Galime euroremontus už pinigus daryti, – juokauja Gintaras.
– Pastatome dublerį greičiau, galėsim konstruoti. Judam, judam.
Man rodos, kad čia viskas juda net labai greitai, vos spėju klausinėti, įrašinėti.
Skardos centre dedama paprasta bandelė (dubleris), primenanti mėsainio sudedamąją dalį.
– Kadangi mūsų tema – fastfoodas, gaminame mėsainį. Priešingai mūsų įsivaizdavimui, „Mc Donaldo“ ir kitų greito maisto užkandinių mėsainiai netinkami fotografuoti, nes jie jau yra termiškai apdoroti, sumaigyti ir pan., todėl turime patys pasigaminti pagrindinį aktorių Mėsainį. Kad nenuklystume nuo temos, reikalingi produktai, turintys kuo daugiau konservantų...
Ir iš tiesų Arturas ramiai gamina mėsainį:
– Imame bandelę, pjauname ją per pusę, pasiruošiame mėsytę (užtenka paruošti tą kraštą, kurį matysime, visos nekepsime).
Nusišovęs mėsainis  
Nusišovęs mėsainis  

Daromas mėsytės makiažas – tepama aliejumi ir statybiniu džiovintuvu (!) kepama, neatsitraukus nuo pjaustymo lentos.
– Su šiuo džiovintuvu iš tiesų galima gaminti valgyti – išgauna iki 600 laipsnių temperatūrą, – komentuoja Gintaras, kuris tuo metu dėlioja daiktus pagal sugalvotą schemą.
Svarbu, kad gerai atrodytų antras planas, kitos kompozicinės detalės, tad sprendžiama, kokią optiką naudoti, kiek kamera turi pakilti ar nusileisti. Taigi, bus naudojamas 180 mm macro, su kuriuo mes galėsime, keisdami diafragmą, sumažinti arba padidinti antro plano perskaitomumą.
Nusišovęs mėsainis  
Nusišovęs mėsainis  

Paruošiama šūvio skylė – tepama aliejumi, kepama su tuo pačiu statybiniu džiovintuvu. Sojų padažu dar pagražinama.
– Taip atrodys kur kas natūraliau, – sako Arturas. – Kečupas taip pat reikalingas toks, kuris turi daugiausia dažiklių, kuo mažiau natūralus.
Nusišovęs mėsainis  
Į pagrindinį vaidmenį pretenduoja keturi mėsainiai, tiuninguoti ir nugrimuoti, iš kurių bus išrinktas vienas, fotogeniškiausias. Tuo tarpu Gintaras fone prie plytelių pastato porą puodų, šluotą, kuriamas virtuvės fragmentas.
– Čia svarbu pastatyti šviestuvus taip, kad nebūtų parazitinės šviesos, kad neapšviestų nereikalingų kompozicinių elementų.
Į sceną atnešamas pagrindinis aktorius. Taškomas kečupas. Ačiū dievui, ganėtinai sėkmingai. Jei reiktų dar visa tai išvalyti ir taškyti iš naujo... Taip valanda po valandos laikas ir bėga, darbas nėra toks paprastas, kaip atrodo iš pirmo žvilgsnio. Pasirodo ir svarbus antraplanis aktorius – pistoletas (pasiskolintas specialiai šiam atvejui, berods dujinis).
Nusišovęs mėsainis  
Nusišovęs mėsainis  

Paskutinis akordas – dūmams sukurti uždegamas smilkalas. Iš tiesų nelengva suderinti, kad baltas dūmas atsirastų pilkesnėje, jį geriau išryškinančioje zonoje už mėsainio, viską suvaldyti, nes sklaidytos šviesos labai daug. Vargstame, kad dūmas kiltų plona srovele į viršų tiek nuo mėsainio, tiek nuo pistoleto. Taip pasikankiname ilgokai – dūmų tai per daug, tai kreivai, ir iš kur tie skersvėjai atsiranda? Pagaliau kadras yra. Mėsainis žuvo, neišlaikęs sunkaus nesveiko maisto gyvenimo.



Tamsus butelis, apelsinas, ledai, gitara

Kaip tai fotografuojama sužinosite perskaitę naujausią žurnalo Foto numerį.. ;)
Tamsus butelis  
Tamsus butelis  
Tamsus butelis  
Gitara  

Aistė Kisarauskaitė
Žurnalas FOTO

Komentarai
Turinys
  • puodukas.
    puodukas. 
      2010.03.21, 00:39, rašė:
    Gitara ir butelys superiniai! Mesainio ideja labai aptiko, bet tas kampas kazko nelabai... Vistiek, dekingas uz toki linksma straipsni, kaip tik gali but (oooo kad tik gauciau) kad gausiu studijini apsvietima ir studija (unversitete) pasibandyt ir pasidziaugt :) Tai laukiu nesulaukiu :)
  • Paukštis
    Paukštis 
      2010.03.21, 10:47, rašė:
    Na straipsnis tikrai nerealiai įdomus. Ir pamatyti kokios idėjos gimsta, ir kaip jos realizuojamos. Šauniai, ačiū :)
  • Andrius
    Andrius 
      2010.03.21, 13:08, rašė:
    Pabandziau padaryti nuotrauka su apelsinu ikveptas straipsnio zurnale :) nuotrauka gavosi ne tokia sviesi bet buvo smagu :))))
    http://www.efoto.lt/node/377478

    Andrius:   1/250

    Andrius: 1/250 (Įdomiausia, kad nuotrauka su lasu daryta su INDU...)   FOTOISTORIJA [71]

    Įdomiausia, kad nuotrauka su lasu daryta su INDUSTAR 37A 135mm f/3.5 :) + vienas nedidelis macro ziedas ir perejimas i DSLR :)
    Andrius: 1/250 (1 nuotrauka)
    Andrius: 1/250 (2 nuotrauka)

    Andrius:   1/250

    Andrius: 1/250 (Įdomiausia, kad nuotrauka su lasu daryta su INDU...)   FOTOISTORIJA [71]

    Įdomiausia, kad nuotrauka su lasu daryta su INDUSTAR 37A 135mm f/3.5 :) + vienas nedidelis macro ziedas ir perejimas i DSLR :)
    Andrius: 1/250 (1 nuotrauka)
    Andrius: 1/250 (2 nuotrauka)
  • lashiuke
    lashiuke 
      2010.03.22, 15:41, vertino: Gerai, , rašė:
    Labai įdomus straipsnis ir tikrai pravers. ;)
  • Svečias    2010.03.23, 11:14, rašė:
    žinoma, kad geras, bet visą tą pačią informaciją galima rasti "foto" žurnale. Panašu, kad straipsniams temos bus išsekusios.
  • rpf
    rpf 
      2010.03.23, 16:41, vertino: Gerai, , rašė:
    nereikia nusišnekėti. Jau senokai žurnale spausti straipsniai po kurio laiko publikuojami ir tinklapyje tiems, kas žurnalo dėl vienos ar kitos priežasties nenusipirko.
  • sielgaudis
    sielgaudis 
      2010.03.27, 10:48, rašė:
    patiko pati mintis. Ačiū
  • Rimukas.
    Rimukas. 
      2010.04.12, 21:23, rašė:
    praktiskai neimanoma misija mesainis nusisoves padare...is revolverio dar sugebejo iskrapstyti gylze......
  • emiki
    emiki 
      2010.04.13, 18:14, rašė:
    gitara ir butelis labiausiai traukia akį
  • tik mindaugas
    tik mindaugas 
      2011.02.19, 19:46, rašė:
    Bandziau gamint ledus pagal si recepta:) Tikrai gaunasi kaip tikri:))
      www.fotobites.lt nuolaida fotoknygoms, albumams, fotožurnalams galioja iki gegužės 1 dienos.

Jūsų komentaras

Rašyti komentarus gali TIK užsiregistravę eFoto.lt dalyviai. Užsiregistruoti