Virtualios fotografijos pamokos - kompozicija. 2 dalis.
2007.06.10  Straipsniai:  FotografavimasTeorija  37 40093
 

Vasara, šilti orai, atgijusi gamta veja mus iš namų. Dažnas iš mūsų pasiimame su savimi ir foto aparatą. Tačiau vėliau sklaidydami padarytas nuotraukas nusiviliame, nes nerandame jose nieko įdomaus ar vertingo. Kaip nufotografuoti taip, kad ir po daugelio metų būtų įdomu pažiūrėti tas nuotraukas ir kad jos nebūtų tokios pačios, kaip padarytos kartu buvusių draugų? Kaip ne tik įamžinti aplankytą vietą, bet ir perteikti nuotaiką ir suteikti nuotraukai originalumo ir vertės? Apie tai ir pašnekėsime šiame virtualių fotografijos pamokų skyrelyje.
1_dalis: www.efoto.lt/fotografavimas/virtualios_fotografijos_pamokos_kompozicija


Elementai ir požymiai – peizažo anatomija

Elementai - tai yra viskas kas sukuriantys peizažą. Elementais gali būti daiktai, objektai, žmonės, linijos, formos arba gamta. Mokėjimas pastebėti elementus yra pirmasis būtinas dalykas gamtovaizdžio fotografavime. Sekantis žingsnis po to, kai Jūs baigėte Jums pasiekiamų elementų mintinę inventorizaciją, yra sutvarkyti juos taip, kad jie tarpusavyje derėtų, pabrėždami ir papildydami vienas kitą.

Atributai yra elementų savybės paveiksiančios elementų reikšmingumą nuotraukoje. Panagrinėkime kelis iš atributų:

  • - forma – kiekvienas elementas gamtoje turi skirtingą formą, kuri gali būti paprasta arba netaisyklinga. Sudėtingos formos patraukia dėmesį labiau nei paprastos. Tai reikia turėti omenyje, kai norime patraukti žiūrovo dėmesį į vieną ar kitą objektą: vienos formos papildo viena kitą, tuo tarpu kitos - blaško.
  • - dydis – elemento dydis nurodys jo svarbą kadre. Priklausomai nuo to, į kokį objektą Jūs norite atkreipti žiūrovo dėmesį ir ar norite sustiprinti ar sušvelninti to objekto daromą poveikį kitiems objektams - Jūs turite pasirinkti vieną ar kitą objektyvą ir fotografavimo tašką.
  • - tekstūra – tekstūra gali būti įdomi, paprasta arba sudėtinga - užgožianti kitus elementus. Skirtingos tekstūros gali susilieti tarpusavyje, lengvai pereiti iš vienos į kitą arba viena kitą pabrėžti.
  • - kreivės – kreivės priešingai nei formos, kurios yra unikalios kiekvienam elementui, gali būti sukuriamos išdėstant skirtingus objektus arba fono dalį. Kreivės gali nuvesti žiūrovo akis link elemento arba nuo jo.
  • - raštas – raštas yra pasikartojantis elementas aplinkoje. Tai gali būti pasikartojanti forma arba tekstūra, padauginta į daugelį elementų.
  • - spalva – kai kurios spalvos tarpusavyje dera geriau, ryškios spalvos patraukia daugiau dėmesio lyginant su blankiomis. Vėlgi, priklausomai nuo to, ar norite atkreipti daugiau ar mažiau žiūrovo dėmesio, naudokitės spalvomis.
  • - tonai – tonai spalvotoje fotografijoje padeda atkreipti dėmesį į skirtingus spalvinius niuansus. Juodai baltoje fotografijoje skirtingos spalvos gali būti panaudotos taip pat priklausomai nuo jų tono. Tonai taip pat yra ir objekto apšvietimo kokybės rezultatas.

Yra daug būdų kaip surasti tinkamą gamtovaizdžio kompoziciją, tačiau ne visi būdai yra iš karto akivaizdūs. Gera mintis, ypač fotografuojant, nepažįstamoje vietovėje, būtų pradėti nuo plačiausios kompozicijos ir palaipsniui siaurinti ją ir artėti prie objektų. Atsiklaupus ar atsigulus mes pakeičiame ne tik įprastą žiūrėjimo kampą, bet ir turime realią galimybę iš arti nufotografuoti tai ko dažnai stovėdami toje vietoje nė nepastebėtumėme.

Patarimai mėgstantiems gamtos fotografiją:

Kuo paprasčiau – tuo geriau
Geriausios kompozicijos yra tos, kuriose norimą perteikti nuotaiką aptinkame iš karto.

Kuo paprasčiau – tuo geriau


Naudokite tele-objektyvus
Tele-objektyvai yra labai parankus įrankis gamtos fotografijoje padedantis atskleisti įdomius elementus. Gali būti naudojami visi objektyvai nuo 200 iki 1000mm. Didesnio židinio objektyvai padeda atskleisti įdomesnį, paprasta akimi nematomą vaizdą. Jie labai parankūs vietose, kur fotografuojama dažnai, nes padeda Jums padaryti unikalią nuotrauką. Jums gali prireikti šiek tiek laiko kol išlavinsite savo akis pastebėti nutolusias scenas, kurios būtų įdomios nufotografavus su didelio židinio objektyvais. Tačiau kai Jūs išmoksite pastebėti tokias scenas – šios Jūsų nuotraukos pradės lenkti įdomumu daugelį nuotraukų, kurias Jūs padarėte iki šiol. Ieškokite sluoksniuotumo, pasikartojimų ir paprastų, neperkrautų kompozicijų. Žiūronai gana naudingas įrankis norint surasti potencialų kadrą.

Naudokite tele-objektyvus


Panaudokite vandenį priekinės dalies nuotraukose paryškinimui
Kai fotografuojate kalvose ir prietemoje pirmasis planas dažniausiai būna tamsus palyginus su likusia kadro dalimi ir sukuria neišbalansuota kompoziciją. Vanduo, šią problemą gali išspręsti. Jums nereikia naudoti didelio vandens telkinio, kartais išspręsti problemą gali paprsta bala. Atsistokite taip, kad įdomi ir spalvinga dangaus dalis atsispindėtų vandenyje ir atminkite, kad atspindys niekada neturi būti ryškesnis nei tai ką jis atspindi.

Panaudokite vandenį priekinės dalies nuotraukose paryškinimui


Akcentuokite priekiniame plane esančius elementus
Kai komponuojate nuotrauką plačiakampiu objektyvu ieškokite elementų, kurie sukurtų gylio įspūdį. Suraskite linijas, kurios žiūrovo akį nuvestų prie elementų fone. Nutolę, bet atpažįstami objektai, tokie kaip didelis medis, švyturys, namas ar žmogus padės atkurti elementų mastelius ir padės žiūrovo akims keliauti po nuotrauką.

Akcentuokite priekiniame plane esančius elementus


Atsiminkite geras vietas ir sugrįžkite į jas
Vien tai, kad Jūs suradote gerą kompoziciją nereiškia, kad kadras pavyks iš pirmo karto. Jums gali tekti palaukti kurį laiką ar sugrįžti kitą dieną, kai šviesa yra tinkamesnė. Metų laikai taip pat turi įtakos kompozicijai. Vienos kompozicijos geriau atrodo vasarą papildydamos kompozicija žaluma ir gelių spalvomis, kitos gi sėkmingesnės žiemą. Kai Jūs suradote tikrai gerą kompoziciją ten verta sugrįžti skirtingais metų laikais ir skirtingu paros metu.

Atsiminkite geras vietas ir sugrįžkite į jas


Panaudokite rūką ar miglą
Migla ir rūkas padeda sukurti atmosferą, bet jie taip pat gali būti panaudoti ir kaip kompozicijos priedai padedantys paslėpti nepageidaujamus elementus kadre. Pvz.: . rūkas gali paslėpti pastatus ar kelius kadre, kuris be jų atrodo nepriekaištingai. Migla ar rūkas taip pat gali paslėpti modernius elementus ir padėti sukurti atmosferą, kurią sunku priskirti kokiam nors laikotarpiui. Fotografuodami rūke ar migloje esančius objektus stenkitės išvengti didelį plotą dengiančio ir kompozicijoje dominuojančio rūko. Dirbkite rūko zonos krašte, kur rūkas plonesnis ir labiau sluoksniuotas.

Venkite susiliejimų ir supanašėjimų
Dviejų matavimų nuotraukose yra labai svarbu išvengti panašių tonų susiliejimo, nes tai yra iš karto į akis krentanti kompozicijos klaida. Jei tik yra galimybė, elementus reikia atskirti, kad kiekvienas jų būtų lengvai atpažįstamas. Palikite erdvės „kvėpuoti“ aplink pagrindinius elementus ir nepriglauskite jų prie kraštų. Niekada neleiskite elementams liesti kadro kraštų. Kartais vos kelių centimetrų pasislinkimas gali būti labai reikšmingas kompozicijai. Apžiūrėkite aplinką kamerą laikydami rankose – tai padės Jums lengviau surasti reikiamą padėtį Jūsų trikojui.

Venkite susiliejimų ir supanašėjimų


Apžiūrėkite kadro kraštus
Komponuodami atkreipkite dėmesį i visus kadro kraštus. Atminkite, kad tik nedaugelio kamerų vaizdo ieškiklis rodo 100% būsimo kadro, tad labai lengva praleisti nepastebėtus blaškančius ir nereikalingus elementus. Pajudinkite kamerą šiek tiek pasižvalgydami, kokie nepageidaujami elementai yra kritiškai arti prie kadro perimetro. Pasirinkite poziciją taip, kad išvengtumėte laidų, pastatų ir automobilių. Patraukite šiukšles, supuvusius lapus ar kitus blaškančius ir nepageidaujamus kompozicijoje elementus. Pakrypęs horizontas gali būti pagrindinis blaškantis elementas ypač fotografuojant jūrą.

Apžiūrėkite kadro kraštus


Naudokite linijas padedančias žiūrovo akims sekti nuotrauką
Linijos yra labai svarbi peizažo kompozicijos dalis ypač kai naudojamas plačiakampis objektyvas.
Ieškokite linijų, kurias sudaro spalvos, formos, šviesa ar raštai. Tiesios linijos sukuria judesį, greitį ir dramą, tuo tarpu kaip vingiuotos sulėtina žiūrovo akių kelione nuotrauka.

Naudokite linijas padedančias žiūrovo akims sekti nuotrauką


Subalansuokite kompoziciją
Kai apsvarstote savo kompoziciją, labai svarbu daug dėmesio skirti jos subalansavimui ypač tamsių ir šviesų zonų balansui. Stenkitės išvengti vienos dominuojančios zonos. Stenkitės išvengti situacijų kai viena pusė stipriai nusveria kitą. Svarbūs elementai turi būti pateikti ten, kur jie ir yra natūraliai matomi tada žiūrovo akis natūraliai aptiks ir kitus elementus kadre.

Subalansuokite kompoziciją


Patraukite pagrindinius elementus iš centro
Daugelis žmonių spontaniškai komponuoja pagrindinį kadro elementą centre. Daugeliu atveju tai sukuria statinį vaizdą, lyg tai būtų studijinis portretas. Daugeliu atveju daug įdomesnis rezultatas gali būti pasiektas patraukiant pagrindinį objektą iš centro. Paprasčiausias būdas yra prisiminti „trečdalių taisyklę“.

Patraukite pagrindinius elementus iš centro


Antrasis planas, antrasis planas, ANTRASIS PL .......
Kai ieškote tinkamos kompozicijos ne mažiau dėmesio nei skiriate pirmajam skirkite antrajam planui. Sėkmingas antrasis planas gali pagyvinti kasdienišką objektą, blogas antrojo plano pasirinkimas gerą objektą gali padaryti neįdomų ir plokščią.


Ieškokite naujų kampų, priartėkite
Nebijokite pritūpti, atsiklaupti ar net prigulti. Kartais, dėl gero kadro, verta atsigulti ir į patį balos vidurį . Pasistenkite pamatyti tai, ko nemato daugelis šioje vietoje esančių, nufotografuoti šią vietą taip, kaip niekas jos nefotografoavo. Prieikite arčiau, dar arčiau, dar arčiau.....
Daugelio kelionių metu fotografuojami tie patys vaizdai ir tos pačios vietos ir kartais vartydamas kieno nors kelionių albumus pasijunti nejaukiai apniktas "deja vue" jausmo, nors toje šalyje niekada nebuvai. Taip yra todėl, kad nematomas kryžiukas reiškiantis - "fotografuoti tą vaizdą iš čia" yra padėtas beveik kiekvienoje dažnai lankomoje vietoje. Būkite originalūs.

Ieškokite naujų kampų, priartėkite


Laužykite taisykles
Aukščiau aš apžvelgiau kelias iš daugelio kompozicijos taisyklių. Tačiau jos čia tik konsultacinio pobūdžio ir tik kaip tokios ir gali būti naudojamos. Daugeliu atveju pasiekti įdomių rezultatų padeda būtent šių taisyklių laužymas. Fotografai yra mokomi komponavimo taisyklių tam, kad vėliau galėtų jas pamiršti ir pradėti improvizuoti. Tačiau nepradėkite jų laužyti neišmokę. Kartą įsisavinę kompozicijos taisykles Jūs pamatysite, kad Jūsų smegenys, akys ir rankos tas taisykles išmoko iki automatizmo ir gali tekti gerokai pavargti norint padaryti neteisingos kompozicijos ir neįdomią nuotrauką.

Laužykite taisykles














1_dalis: www.efoto.lt/fotografavimas/virtualios_fotografijos_pamokos_kompozicija
Autorius:

Munas

Munas



Komentarai
Turinys
  www.Foto-shop.lt   nuolaidos >>

Jūsų komentaras

Rašyti komentarus gali TIK užsiregistravę eFoto.lt dalyviai. Užsiregistruoti