Jock Sturges - menas ar pornografija?
2009.05.06  Straipsniai:  Fotografų pristatymaiJūsų straipsniai  86 49638
 
Jock Sturges  

Jock Sturges – amerikietis fotografas gimęs 1947 metais Niujorke ir ilgai dirbęs San Franciske. 1974 metais baigęs Marlboro koledžą jis gavo suvokimo psichologijos ir meninės fotografijos bakalauro laipsnį. 1985 metais apsigynė fotografijos magistrą San Francisko menų institute. Dabar gyvena Sietle (Vašingtono valstija, JAV).
 
(Nuotraukos straipsnyje rodomos tik susipažinimui - tik sumažintos.)


Jock Sturges geriausiai žinomas iš kontraversiškai vertinamų paauglių nuotraukų, kur jie dažniausiai yra nuogi. Dauguma jų nufotografuoti Kalifornijos ir Prancūzijos nudistų pliažuose. Kai kurie kritikai apkaltino Jock‘a, kad jis platina vaikų pornografiją prisidengdamas menu. 1990 metų balandį FTB agentai surengė kratą jo studijoje, konfiskavo  įrangą bei darbus apkaltinę jį vaikų pornografija.  Įsiutusios menininkų ir natūristų bendruomenės viešai jį gynė. Po daugiau kaip metus trukusio teismo proceso prisiekusiųjų teismas jį išteisino ir Jock‘as atgavo savo įrangą ir didesnę dalį darbų. Teismas nebuvo jo vienintelis galvos skausmas. 1990 metų viduryje jo darbus, pakurstyti „Operation resque“ (vadovaujamos Randall Terry, gerai žinomos iš protesto akcijų reikalaujančių uždrausti abortus) ir „Focus on the Family“ (vadovaujamos James Dobson) organizacijų, užsipuolė konservatyvūs krikščionys. Protestuotojai piketavo prie daugelio JAV knygynų, kurie pardavinėjo jo knygas. Kai kurių protesto akcijų metu buvo kurstomos riaušės ir atviri vandalizmo aktai prieš knygas. J. Sturges aktyviai palaikė liberalių pažiūrų žmonės, menininkų bendruomenės taip pat jis aktyviai gynėsi ir pats ištisoje serijoje interviu ir pokalbių.



“Mūzos portretas”. Nuotraukoje matome fotografo mūzą, Misty Dawn, kurią jis fotografavo 25-erius metus kol jai sukako 28-eri



Štai ištrauka iš vieno jo interviu:
Aš menininkas turintis savitą matymą ir supratimą. Bet kuris menininkas, norom nenorom susikaupia ties tuo ką daro, tai jį  įtraukia. Aš žaviuosi žmogaus kūnu ir jo evoliucija. Mano mėgstamiausi darbai yra serijos, kurias aš pradėjau fotografuodamas nėščiąsias ir tęsiau fotografuodamas jų gimusius vaikus iki pat to momento kol gimdavo to vaiko vaikas. Aš turiu darbų serijas apimančias 25-ių metų laikotarpį. Štai ir vakar aš grįžau iš kelionės, kur fotografavau moterį su dviem jos vaikais. Pirmą kartą tą moterį aš nufotografavau, kai jai buvo tiek metų kiek dabar yra jos vyresniajam vaikui.
Stebėdamas fizinį progresą nuo pat pradžių iki galo ir vėl nuo pradžių, stebėdamas kūdikio keitimąsi,  žiūrėdamas  į rubuilius kūdikius virstančius liesais vaikais – jie tampa tiesūs, aukšti, tvirti, jie vystosi,  kojos pradeda žingsniuoti, visas brendimo laikotarpis...
Aš naiviai ir donkichotiškai tikiu, kad žmonės supranta, jog kūnas yra daugiau nei fizinis objektas. Nuotraukos nėra paprasčiausias objekto atvaizdavimas: jos apie asmenybės evoliuciją tiek pat kiek apie kūno evoliuciją ir net daugiau nei apie kūno evoliuciją, nes tai kas nekinta nėra kūnas. Tai kas nekinta yra charakteris ir individualumas. Tai evoliucionuoja ir bręsta taip pat, tačiau yra tam tikri išlikę požymiai, kažkas akyse, elgesyje ką galima pastebėti net labai ankstyvoje vaikystėje padarytose nuotraukose. Tai visada yra. Žavinga stebėti kas išlieka, o kas pakinta.
Aš viliuosi, kad mano darbai kažkuria prasme yra anti-pinup‘ai (pinup – pusnuogio žavaus žmogaus fotografija RB). Pinup‘as reikalauja nustoti galvoti kas yra tas žmogus ir mėgautis mintimis ką
galėtumėte padaryti su tuo kūnu visiškai ignoruodami to žmogaus jausmus. Žmonėms darantiems pinup‘us visiškai neįdomu, kas ta moteris, jos gyvenimo tragedijos ir triumfai.
Mano darbai yra absoliučiai priešingi. Mano tikslas yra: kad jūs žiūrėdami nuotrauką suvoktumėte kokie kiekvienas iš jų yra sudėtingi, žavingi,  įdomūs. Jie visi skirtingi. Aš nefotografuoju dviejų panašių žmonių.

Jock Sturges taip pat fotografuoja ir madas Japonų Vogue ir Italų Marie Claire.
 
Publikacijos:
The Last Day of Summer (1991, Aperture, NY) 
Radiant Identities (1994, Aperture, NY) 
Evolution of Grace (1994, Gakken, Tokyo) 
Jock Sturges (1996, Scalo, Zürich) 
Jock Sturges: New Work, 1996-2000 (2000, Scalo, Zürich) 
Jock Sturges: Twenty-Five Years (2004, Paul Cava Fine Art, Bala Cynwyd, PA) 
Jock Sturges: Notes (2004, Aperture, NY) 
Misty Dawn Portrait of a Muse (2008, Aperture, NY) 
Jock Sturges Life Time (2008 Steidl) 
 
Kitos žinomos publikacijos:
Montage (Graham Webb International) 
Standing on Water (1991, Portfolio katalogas išleistas Paul Cava Fine Art, Filadelfija) 
Jock Sturges Color (Portfolio katalogas išleistas Ataraxia, Bensalem) 
Line of Beauty and Grace (2007 Amadelio Films) Dokumentinis filmas 
 
Limituoto tiražavimo darbų kopijos:
Standing On Water (Paul Cava Fine Art, 1991, portfelio dėžutėje su dešimt 20x24 colių
dydžio nuotraukomis atspaustų ant sidabro) 
Jock Sturges: Twenty-Five Years (Paul Cava Fine Art, 2004, dėžutėje dešimt 11x14
colių dydžio nuotraukų atspaustų ant sidabro) 
Jock Sturges Platinum Edition - 10 pasirašytų platininų nuotraukų (Russell Levin
Gallery Monterey California 2007) 

Daugiau Jock Sturges nuotraukų:
http://www.trishsouth.com/gallery/56/
http://photography-now.net/jock_sturges/index.html
 
Ramūnas Blavaščiūnas (Munas)

Komentarai
  • Rudolph Diesel
    Rudolph Diesel 
      2009.05.06, 13:32, rašė:
    menas ar pornografija - nuo ziurovo priklauso. kas ko jiesko tokio tipo darbuose. Man - menas, o "Petrui Jonaičiui" iš Plikiu - pornografija. 
  • Donatas
    Donatas 
      2009.05.06, 13:39, rašė:
    Būtent - prasmė yra tai, ka ir kaip supranti, o ne tai kas tiesiog atvaizduota, bet LT dar toli toli...
  • jomajomas
    jomajomas 
    nesiseka
      2009.05.06, 15:14, rašė:
    Prie ko cia LT? Fotografas lyg ir ne Lietuvoj savo darbus publikavo... kas rodo, kad visur yra visokiu zmoniu su savo nuomonem kaip ir Lietuvoj, kaip ir Amerikoj, Afrikoj ar kur tik benori. Tokiu saliu, kur butu susiformavusi tradicija (kaip norma) fotografuoti paauglius, vaikus, nelabai urbut yra. Yra tik skirtingos zmoniu nuomones - kurios toleruoja tai ir kurios ne. Kodel, lietuvi, vadini save atsilikeliu?
  • Donatas
    Donatas 
      2009.05.06, 15:18, rašė:
    Algirdai čia tu?
  • jomajomas
    jomajomas 
    nesiseka
      2009.05.06, 15:50, rašė:
    ne
  • Donatas
    Donatas 
      2009.05.06, 15:55, rašė:
    o toks frontinis pareiškimas :)
  • Axas
    Axas 
      2009.05.06, 13:56, rašė:
    Nelabai supratau palyginimo....  čia pornografija net nekvepia...
  • Influenza
    Influenza 
      2009.05.06, 14:27, rašė:
    nekvepia, nes LT vaiku apsauga kitaip suprantama (arba jos nera) , vakaruose bet koks viesas apnuogintu vaiku demonstravimas prilyginamas vaiku pornografijai ir gali labai ramiai sesti uz grotu :)
  • Axas
    Axas 
      2009.05.06, 14:32, rašė:
    Vakarai ne šventa karvė ten įdiotų irgi netrūksta... :)
  • eFoto redaktorius    2009.05.06, 14:01, rašė:
    Priminė lietuvišką Gelgudos nuotraukų istoriją: Gėjų fotografijos sukėlė skandalą
  • pubas
    pubas 
      2009.05.06, 14:07, rašė:
    Jock Sturges - nekaltas avinėlis palyginti su Roy Stuart. Bet ir tai, kaip kas supranta...
    http://www.erographic.com/photography/30/Roy+Stuart...

  • Indrė 1
    Indrė 1 
      2009.05.06, 14:10, rašė:
    man tai šiek tiek nelogiškas jo papostringavimas kodėl jis fotografuoja. Faktas kaip blynas,mes-šališki žmonės priimam vaizdą visumoje, ir man asmeniškai tai,ką gaunu iš šitų nuotraukų neteikia nei estetinio pasigėrėjimo nei kažkokios ypatingos informacijos, kurios nežinočiau.Taip tikrai, pritarčiau tiems, kurie teigtų,kad tai yra parnografija. Gal šiek tiek meniškesnė, bet parnografija. Ir visumoje ji labai skiriasi nuo fotografinio žanro-akto.
  • Donatas
    Donatas 
      2009.05.06, 14:41, rašė:
    šviestis, šviestis ir dar kartą šviestis...
  • Rudolph Diesel
    Rudolph Diesel 
      2009.05.06, 14:48, rašė:
    parnucha, parnucha :)))
  • Donatas
    Donatas 
      2009.05.06, 14:52, rašė:
    nebeturiu (kontra)argumentų :)
  • Indrė 1
    Indrė 1 
      2009.05.06, 15:59, rašė:
    Aktai man yra gražu ir patinka.Nuogas kūnas estetiškai rodomas yra super. Bet yra skirtumas, kai yra rodomas moters ar vyro kūnas, ir kai yra rodomas vaiko ir paauglio kūnas-nemanote?
  • Donatas
    Donatas 
      2009.05.06, 16:07, rašė:
    šiuo atveju estetika kaip baltiniai ant purvino kūno - pridengti (galimą) seksualizaciją, kas iškreipia fotografijos vertinimą kieno tai kūnas apskritai bebūtų
  • Netingiu
    Netingiu 
      2009.05.06, 17:05, rašė:
    Man labai įdomu kaip tu maudytis eini visada taip kritikuodama jei kas nuogo parodoma... Šviesą išjungi?
  • Akimirkoje (išsitrynęs)    2009.05.06, 22:13, rašė:
    kepurę su snapeliu užsimaukšlina ;>
  • hideo
    hideo 
      2009.05.06, 16:18, rašė:
    rekomenduoju paskaityt flux komentara zemiau ir susimastyt siek tiek
  • Indrė 1
    Indrė 1 
      2009.05.06, 17:16, rašė:
    taip, paskaičiau.Bet yra ir kita šio reikalo pusė. Fotkinti ir rodyti vaikus ir jiems priskiriant tai, kas jiems išviso neturėtų rūpėti, irgi parodo tam tikrus fotografo psichologinius nukrypimus.


  • eFoto redaktorius    2009.05.06, 14:15, rašė:
    Man kažkada didžiulį įspūdi paliko ši Jock Sturges nuotrauka (mergaitės veidas).
    Visad stebina vaikai su suaugusių veidais. Iš kur veide tokia gyvenimo patirtis įspausta? Mistika...
    Jock Sturges  

    Nuotraukos tikrai prieštaringos, bet kiekvienas sprendžia pagal savo sugedimo laipsnį.
  • mendossa
    mendossa 
      2009.05.06, 15:35, rašė:
    papildant - kiekvienas pamato pagal savo išprusimo laipsnį.. Bėda eksponuoti tokį kadrą tamsuomenėj, kuri dengiasi menotyrininkų ir kritikų titulais, pati išaugusi cenzūruotoj sovietinėj santvrakoj. Mes, jaunimas, ar bent jau jaunesnioji karta, vis dar turim biurokratinį valdantįjį aparatą kuris tokioj pakankamai autoritarinius sprendimus toleruojančioj visuomenėj, vienais, ar kitais šališkumais priima tokius sprendimus, kurie tuo momentu būna parankesnį jų vamzdiniam  mąstymui. O iš kur gali būt kitaip jei sąvoką "tolerancija homoseksualams" suvokiama kaip įsitraukimas į homoseksualų veiką? Taip ir čia - kažkas dėlioja meną tose srityse į ką kiti nosi ikišt nedrįsta dėl tokios "tvirtą nuomonę" turinčios daugumos, kuri į vieną lygmenį sumaišo ir pedofilus, ir hoseksualus, ir tuos kurie apie juos reportažus kuria, nors savo normalias šeimas turi, o apie erotikos ir pornografijos ribą iš viso nėra ką kalbėt... Liūdna iš tikrųjų. Žiauriai liūdna, kai supranti kokia visuomenė spoksos į tą tavo kūrinį. Pradingsta noras viešosios nuomonės klausytis.
  • Marukas
    Marukas 
      2009.05.06, 21:34, rašė:
    Nuotraukas is Osvensimo irgi galima vertinti pagal sugedimo laipsni, bet vis tik paneigti to kas yra matoma fotografijose yra neimanoma.
  • Karolis_
    Karolis_ 
      2009.05.06, 15:09, rašė:
    Gerbiamieji - kokia gali būti kalba apie pornografiją, geriausiu atveju tai erotika...
    Juk pornografija tai atviras lytinio akto vaizdavimas, o kur jūs tai matote?
    Galėtumėt sakyti erotika, bet tai irgi kiek kertasi su jos apibrėžimu.
    Jei aktas yra pornografija, tada žinau bent porą pornografijos žvaigždžių kurios dabar seime sėdi ;)

  • modestasu
    modestasu 
      2009.05.06, 15:11, rašė:
    Yra ir pas mus efoto nuotraukų, kurios sukėledaug kalbų, tarp kurių ir daug prieštaravimų. Puikiai pamenu gan audringas diskusijas apie nuotrauką "nature" ... Bet juk svarbiausia ir yra, kad apie tavo darbus kalbėtų - blogai, yra geriau nei nieko. O prisitraukti dėmesį geriausia šokiruojant žiūrovą :)
  • Sypsena22
    Sypsena22 
      2009.05.06, 15:33, rašė:
    Tiek vaiko,tiek brestancio ir subrendusio zmogaus kunas yra grazus.O buda,kaip visa tai sis fotografas pateikia (bent jau is cia esanciu nuotrauku) nemanau,kad galima vadinti pornografija.Fotografijos,mano nuomone,yra meniskos.
  • Deividas Leilionas
    Deividas Leilionas 
      2009.05.06, 15:41, rašė:
    O man keisciausia kad galima damonstruoti nukapotas galunes, per tv rodyti kaip paleidzia vidurius ir juos istampo, o jei siek tiek nuogo kuno jau uzhdrausta.nzn as gal ir neteisus kazkur, bet man paaiskinti niekas nesugebejo iki siol sio kuriozo.
  • flux
    flux 
      2009.05.06, 15:59, rašė:
    JEIGU ZMOGUS MATYDAMAS NUOGA VAIKA PAGALVOJA APIE KAZKOKIUS SEXUALINIUS DALYKUS ARBA JI TAI KAZKAIP VEIKIA,ZMOGUS TURI RIMTU PSICHOLOGINIU PROBLEMU!tai yra irodyta,kad normaliam zmogui nuogas vaikas negali sukelti ar asocijuotis su belekokiais sexualiniais jausmais,jei kazkam tai atrodo pornografija,reiskia jis  mato tai, kaip pornografija,cia kaip paprastam zmogui lavonas,gali sukelti kazkokius neigiamus jausmus,o nekrofilui jis sexualus. Sally Mann buvo susiduriusi su tom paciom problemom ir yra nuostabus filmas "what remains"  ten daug apie tai snekama,siulyciau visiems paziureti.
  • Daugvinas
    Daugvinas 
      2009.05.06, 16:25, rašė:
    Labai teisingas komentaras.
  • Svajuncikas
    Svajuncikas 
      2009.05.06, 16:48, rašė:
    Nešauk taip garsiai.
    Ir beja pažiūrėk, pas kai kuriuos tuos "vaikus" jau papai užaugę ir kūšys apžėlęs..... taip, kad čia jau ne tik nuo žiūrovo, bet ir nuo fotografo pateikimo priklauso porn ar ne porn.
  • pociox
    pociox 
      2009.05.06, 22:28, rašė:
    Vo čia tai komentara susilaukęs mano pliuso ;))))

  • baltavarna
    baltavarna 
      2009.05.06, 16:49, rašė:
    Net labai teisingas
  • hideo
    hideo 
      2009.05.06, 17:16, rašė:
    vienas is labai labai labai retu atveju kai pateisinu capslock'a
  • Donatus
    Donatus 
      2009.05.06, 19:27, rašė:

    :D jeigu žmogus, matydamas nuogą vaiką, pagalvoja apie seksualumą, jis tikrai nėra ligonis ir tikrai nereiškia, kad turi rimtų psichologinių problemų. jūsų capslokinis sakinys nėra patvirtintas nei moksliniais faktais, nei kažkokiais soc. tyrimais, todėl baikit žmones gąsdint, nes pagal jūsų teoriją beveik visi čia pedofilai. :))) esmė tame, kad pati vaiko poza, kūno kalba gali reikšti - aš seksualus, galbūt vaikas tik taip pabrėžia savo lytiškumą ir tą suvokiantis žmogus, jeigu yra bent kiek išsilavinęs, tikrai nėra ligotas. pavyzdžiui, stovi nuoga mergaitė paauglė, šiek tiek išlenkusi nugarą ir pozuoja - fotografui ar žiūrovui tai gali asocijuotis su pvz sekso poza ir tai normalu, nes būtent vaikas ir siunčia tokį savo seksualumo pranešimą, juk jis negalvoja "o ! atrodau kaip fotelis!", tuo labiau negalvoja ir fotografas, todėl nereikia bijoti suprasti, nes tas capslokinis sakinys - kažkokia supuvus dorovinė didaktika. :)

  • flux
    flux 
      2009.05.07, 13:56, rašė:
    nereiketu mielas drauge painioti ir sumaisyti visko i viena kose kalbant apie zodi sexualumas,tai butent jus ir klaidinat zmones tokiais abstraksciais sakyniais,sexuali gali buti ir sakute ar masina,bet kazkodel nienas ju neprievartauja,as turejau omenyje,kad ,grubiai tariant, jei matant nuoga vaika tau pasistoja - tu esi nesveikas ir tai yra irodyta,reiktu siek tiek tamstai pasiskaityti,as labai domejausi sia tema,kai rasiau ese apie Sally Mann, vaikas,kaip toks sutverimas negali kelti tau jokiu asociaciju su sexu,jis tau gali buti sexualus,kaip forma,grazus,nes bet koks nuogas kunas yra savotiskai grazus,bet jis negali asociojuotis su sexu,apie tai ejo kalba,jei tamstos suvokimas ribotas,cia jau ne mano kalte.
  • Donatus
    Donatus 
      2009.05.07, 18:59, rašė:

    Visų pirma, esate neraštingas, nes jūsų žinutėse pilna skyrybos ir rašybos klaidų. Dažniausiai tuo ir baigiu, nes dėl pašnekovo išsilavinimo abejonių nelieka. Bet... antra, prieštaraujate pats sau. Trečia, skleidžiate dezinformaciją. Ketvirta, tai ne mano suvokimas ribotas, o jūsų. O kalbant apie temą - siūlyčiau dar kartą perskaityti mano pirmą žinutę. Tuo ir baigiu. Sėkmės.

  • Munas
    Munas 
      2009.05.07, 20:03, rašė:
    Sakykit kolega, ar Jusu issilavinimas Jums kainavo tiek daug pastangu ir jegu, kad bandote ji pabrezti beveik kiekviename savo pasisakyme? Ar Jusu issilavinimas neleidzia Jums bendrauti su kitoki issilavinima turinciais zmonemis? Ir kaip fotografinis ar meninis issilavinimas/supratimas/suvokimas gali buti susijes su gramatinemis klaidomis?
    P.S. Beje, Jusu zinute taip pat su klaidomis, tad gal nedarykim literaturos burelio is fotosvetaines.
  • Svajuncikas
    Svajuncikas 
      2009.05.07, 22:49, rašė:
    Tu kietas.
  • Tomas Perminas
    Tomas Perminas 
      2009.05.08, 17:01, rašė:
    Vaikas - zmogus, nesulaukes 18 metu. As tau galiu atvesti tokiu 16-17 merginu, kad patikek - tau stoves ir dar kaip.
  • Leo R.
    Leo R. 
      2009.05.08, 19:22, rašė:
    Primityvus teisinis "atmazas"...
  • LosT
    LosT 
      2009.05.06, 23:34, rašė:
    Iš dalies sutinku, bet ką turi omeny sakydamas Vaikas? 15 metu mergaite jau gali gimdyt ir tai ne moralės klausimas o Gamtos įstatymas, 19 amžiuje mergaitės tekėdavo būdamos penkiolikos ir tai buvo normalu, dabar tai vos ne nusikaltimas prieš visuomenė... moralė neuniversali.
  • gfoto
    gfoto 
      2009.05.07, 08:30, rašė:
    Visiškai pritariu.
  • adata
    adata 
      2009.05.06, 18:15, rašė:
    apskritai kno klausimas yra pernelyg sureiksminamas  - nuogas, nenuogas.
  • Indrė 1
    Indrė 1 
      2009.05.06, 20:00, rašė:
    įtariu, kad esminė problema čia yra ta, kad mes visi vienu metu sėdintys prie kompų,siunčiame vieni kitiems signalus,net patys jų nesuprasdami, o tai reiškia, kad mūsų nuotraukos niekada nėra objektyviai įvertinamos, arba įvertinamos tik kelios pirmos mūsų vertinamos, kol nepradedam priiėminėti tų pačių signalų.Kieno signalas stipresnis, to ir vertinimui pasiduodam, pamiršdami,kad mes atskirai gryname ore būdami vieni vertintume tą pačią fotkę visiškai kitaip.Todėl ne veltui, oi ne veltui galerijose kabo nuotraukos ir į jas eina žiūrėti:)))
  • 5
    5 
      2009.05.06, 20:25, rašė:
    nėra čia tos pornografijos. Autorius pakankamai aiškiai išreiškia savo idėją. Kitavertus, davatkiški išpuoliai yra naudingi abejoms pusėms. Kova prieš bendrą priešą padeda idiotams susitelkti, susireikšminti, papolitikuoti. Tuo tarpu autorius gauna puikią reklamą. Žodžiu, viskas gerai.
  • Resutas
    Resutas 
      2009.05.06, 21:07, rašė:
    Kaikuri pornorgrafija irgi menas, o giliau ir atviriau ziurint net visa... (Mano subjektyvi nuomone)
  • Akimirkoje (išsitrynęs)    2009.05.06, 22:15, rašė:
    Kiekvieno reikalas eit į nudistų pliažą ar neit.

    Nematau nieko aš čia baisaus. Per dežutę, pavadinimu TV, dar ne tokias vulgarybes rodo.
  • kuda
    kuda 
      2009.05.06, 22:41, rašė:
    siuo metu Portland'e vienoje is meno galeriju galima originalu pasiziureti (si karta spalvoje, paskutiniu metu darbai ir keletas "klasikiniu" juodai baltu atspaudu), autorius per atidaryma vyna gurksnojo, nuosirdziai bendravo ir norintiems knygas pasirasinejo...

    auksciausio lygio profesionalumas, kiek techniskai tiek meniskai... niekad neperziangiant ribos.

    "The Last Day of Summer" - mano nuomone yra geriausias jo fotografiju albumas.
  • kuda
    kuda 
      2009.05.06, 23:04, rašė:
    pats straipsnio pavadinimas labai klaidinantis... o gal tai tik bandymas isprovokuoti niekur nevedancia diskusija?

      www.fotobites.lt nuolaida fotoknygoms, albumams, fotožurnalams galioja iki gegužės 1 dienos.

Jūsų komentaras

Rašyti komentarus gali TIK užsiregistravę eFoto.lt dalyviai. Užsiregistruoti