Turbūt pats populiariausias ir daugeliui žmonių mėgstamiausias fotografijos žanras yra portretas. Tai natūralu - juk žmones labiausiai domina žmonės. (-: Ilgą laiką stebėjęs įvairių tinklapių nuotraukas (šį kartą kalbėsiu tik apie portretus), pastebėjau, kad eFoto gyventojai yra linkę daryti tam tikras sistemines klaidas. Tokios klaidos kartojasi daugumoje portretų. Net po patarimų, ką galima padaryti geriau, daugelis besimokančių fotografuoti vis tiek darė ir daro taip pat.
Šis straipsnis skirtas ne profesionaliems, o dar besimokantiems fotografams. Jei jūs susidomėsite ir bandysite tai panaudoti, būkite dėmesingi, nes kiekvienas mano aprašytas žingsnis bus tik viena galimybė iš daugybės įvairių galimybių ir skirtingose situacijose reikės elgtis skirtingai, nors esmė liks ta pati.
Turinys
- Išsiaiškinkime, kas nuotraukoje blogai ir kas gali būti geriau
- Šešėlių indikatorius
- Šešėlių korekcija
- Nuotraukos paryškinimas
- Elementariausias būdas „sukurti" atspalvius
Išsiaiškinkime, kas nuotraukoje blogai ir kas gali būti geriau
Dauguma žmonių nuotraukas fotografuoja JPG formatu. Šio kompaktiško formato trūkumas tas, kad nuotraukoje dingsta dalis pustonių (pavojingiausia, jei fotoaparatas tuos pustonius nukerpa histogramos kraštuose). Tai ypač aktualu saulėtą dieną lauke fotografuojant portretus be blykstės (nors nuoširdžiai patariu visada naudoti blykstes). Kaip pavyzdį naudosiu nepavykusią nuotrauką, darytą labai saulėtą dieną. Štai ji:
Patarimai: šešėlių korekcija
Patarimai: šešėlių korekcijaKaip matome, nuotrauka atrodo per daug tamsi. Didelė dalis veido tiesiog dingsta šešėliuose.
Pažiūrėkime į nuotraukos bendrą histogramą (Image - Adjustments - Levels...).
Kaip matome, pustoniai labiau pasislinkę į kairę pusę. O prie pat kairiojo krašto greit krenta žemyn - tai rodo, kad nuotraukoje beveik nėra nuoseklaus perėjimo iš vidutinių atspalvių į tamsius, o didžiąją dalį sudaro labai tamsūs. Dešinė pusė taip pat labai komplikuota - prie pat krašto yra kažkoks iškilimas, rodantis, kad nuotraukoje yra nemažai baltai spalvai artimų pustonių - jei bandydami pašviesinti nuotrauką, juos nukirpsime, dalis spalvų bus pakeistos balta.
eFoto piliečiai tai vadina išdegimu. Vidurinio trikampio paslinkimas ten, kur histograma aukščiausia, turės įtakos visoms spalvoms ir nuotrauka atrodys nenatūraliai išblyškusi (nors jei nuotrauka ypač stipriai sugadinta, gal ir ne kažin ką prarasit, nuo situacijos priklauso...)
Šešėlių indikatorius
Stebint nuotrauką atrodo, kad ji per tamsi. Parodysiu būdą, kaip patikrinti, ar ji tikrai yra per tamsi. Kuriame šešėlių indikatorių (Aš jį taip vadinu.).
Sukuriame sluoksnio kopiją (sluoksnį pertempiam ant Create a new layer).
Pažymime visą viršutinį sluoksnį (Ctrl+A), ant paveikslėlio spaudžiame dešinį pelės klavišą ir renkamės funkciją „Fill...". Pasirenkame pačią ryškiausią spalvą (tokią, kokios nuotraukoj mažiausiai). Ir spaudžiam OK.
Gaunam štai ką:
Na, štai... Mūsų darbas baigtas - tokią žalią nuotrauką jau galima publikuoti internete. (-: Gal būt jums pasiseks ir kas nors pagalvos, kad tai menas. (-: Bet jei nenorit rizikuoti, keliaujam toliau. Spaudžiam dešinį pelės klavišą ant to spalvoto sluoksnio ir renkamės funkciją Blending options.
Tada baltą trikampį Underlying Layer juostoj tempiam iki reikšmės 20 (peizažams labiau tinka 24-25). Ir, žinoma, spaudžiame OK.
Dabar žalia spalva pažymėtos tos vietos, kuriose pustoniai yra per tamsūs, kad mūsų akys galėtų
normaliai atskirti visas detales.
Viskas. Šešėlių indikatorius sukurtas. Jį galite bet kada atjungti, paspaudę akį prie sluoksnio.
Šešėlių korekcija
Dabar aš jums parodysiu kaip greit ir labai paprastai pašviesinti šešėlius, neliečiant šviesių vietų ir taip išvengiant jau minėtų išdegimų. Čia pravers prieš tai sukurtas šešėlių indikatorius. Taip pat būkite dėmesingi, nes šviesinant tamsias sritis, jose visada didėja grūdėtumas (triukšmas).
Taigi pradedam... Indikatorių padarome nematomą (paspaudžiame ant akies piktogramos), pažymime tą sluoksnį, kurio šešėlius taisysime (pav. žemiau).
Tada pasirenkame skirtuką Channels. Laikydami paspaudę klavišą Ctrl kairiu pelės klavišu spaudžiam ant RGB (t.y. visų trijų kanalų).
Indikatorių padarome nematomą
Nuotraukoje pažymimos šviesios sritys. Tai pats paprasčiausias šviesių vietų žymėjimo būdas. Tų būdų yra visokių visokiausių ir jų panaudojimas priklauso nuo situacijos. Aš pats dažniausiai naudoju šį, kurį aprašiau.
Atkreipkit dėmesį, kad pažymėtos šviesios nuotraukos dalys, o koreguoti reikia tik tamsias. Invertuojame žymėjimą Select - Inverse. Grįžtame į Layers skirtuką ir sukuriam darbinio sluoksnio kopiją - tiesiog tą patį sluoksnį vėl tempiame ant jau minėtos Create a new layer piktogramos. Žymim viršutinę kopiją ir renkamės perdengimo tipą Screen. Nuotrauka visa pašviesėjo, o mums šviesinti reikia tik šešėlius, taigi panaudojam pažymėtą informaciją - spaudžiam Add layer mask piktogramą. (pav. žemiau)
Efekto intensyvumą galim reguliuoti keisdami Opacity reikšmes.
Jei šitas būdas jūsų netenkina, šešėlius tvarkyti galite rankiniu būdu. Lygiai taip pat pažymite tamsias sritis, ir naudojate funkciją Image - Adjustmensts - Shadows/Highlights. Pažymėkit varnelę ant Show more options. Na, ir tada viską galit tvarkyti rankiniu būdu. Šiam būdui reikia daug patirties, nes nuotrauką daug lengviau dar labiau sugadinti, nei pataisyti, bet jei vis dėlto išdrįsite, nepamirškite, kad labiau apšviestos veido dalys turi išlikti šviesesnės už tamsesnes - priešingu atveju portretas taps plokščias.
Galiausiai sujungiam matomus sluoksnius. Ant bet kurio matomo sluoksnio spaudžame dešinį pelės klavišą ir pasirenkam Merge Visible.
Įjunkime indikatorių ir palyginkime tai, ką turėjom su tuo, ką gavom.
Kaip matome, tamsių zonų sumažėjo, bet jų vis dar yra. Jūsų tikslas yra ne panaikinti visas tamsias sritis, o padaryti taip, kad indikatorius rodytų kuo mažesnius vientisus plotus. Aklai indikatoriumi nepasitikėkite - jei jūsų portretuotas žmogus buvo apsirengęs tamsiais drabužiais, tai žinoma, kad indikatorius juose ras didelių „netinkamai" apšviestų vietų.
Nuotraukos paryškinimas
Nuotraukos paryškinimui daug žmonių naudoja Nik software Sharpener Pre 3.0 Photoshop‘o priedą. Asmeniškai aš rekomenduoju jo nenaudoti, nes tai, ką rodo šis priedas ir tai, ką jūs pamatysit po mygtuko OK paspaudimo gali būti visai skirtingi vaizdai. Aš pats daugybę kartų nusivyliau šiuo priedu, todėl jo nerekomenduoju, o jūs darykit, kaip norit. (-:
Taigi parodysiu jums kitą, daug tikslesnį būdą. Tai nėra profesionalus nuotraukos ryškinimo būdas. Profesionaliam būdui (kai ryškinamos tik linijos) aprašyti reikia labai daug laiko.
Filter - Stylize - Emboss
Taigi pradedam. Sukuriame darbinio sluoksnio kopiją (tai daryt jau turėjot išmokti). Viršutiniam sluoksniui naudojame filtrą pasiekiamą per meniu Filter - Stylize - Emboss. Renkamės tokį kampą, kuris būtų lygiagretus mažiausiam nuotraukos linijų skaičiui. Pasukinėkit ir patys pamatysit... (-: Parametrus rinkitės tokius, kad linijos būtų kiek įmanoma ryškesnės, plonesnės ir jų būtų kuo daugiau. Taip pat stenkitės, kad kuo mažiau išryškėtų odos detalės.
Sluoksnius perdengiame Overlay būdu.
Intensyvumą reguliuojame keisdami Opacity, o jei efektas per silpnas, sukurkite to pilkojo sluoksnio dar vieną kopiją. Galiausiai sujunkite matomus sluoksnius.
Panašiai ar net greičiau galima padaryti naudojant High Pass... funkciją. Sukurkite sluoksnio kopiją, nuo viršutinio nuimkite spalvas (Image - Adjustmenst - Desaturate). Renkamės funkciją, pasiekiamą per meniu Filter - Other - High Pass... Radius nustatyti reikia taip, kad vaizdas matytųsi kuo ryškesnis, bet kuo mažiau matytųsi smulkių detalių. Sluoksnius perdenkite Overlay ir sujunkite.
Elementariausias būdas „sukurti" atspalvius
Kadangi minėjau, kad straipsnis ne profesionalams, tai už tokį paprastumą per daug nesmerkite - bandysim keisti atspalvius be jokių indikatorių. Pasirinkau labai nekokybišką nuotrauką ne tik dėl šešėlių korekcijos, paaštrinimo, bet ir dėl mėginimo pažaisti su nepavykusiomis spalvomis. Būdas labai paprastas, bet nesmerkit nepabandę - gali būti, kad labai pravers. (-:
Pirmiausia suskirstome nuotrauką į tris svarbiausias funkcines dalis (geri ir skoningi portretai paprastai turi ne daugiau trijų). Šiuo atveju aš noriu, kad tos dalys būtų - oda, švarkas ir plaukai. Fonas manęs nedomina. Jums gal kitaip atrodys - tai individualu - svarbu žinoti, ką jūs norit padaryti. Taigi sukuriame tris naujus sluoksnius. Apatinį palikime kontrolei. Žymime pirmą sluoksnį ir koreguojam švarko spalvą, į kitas dalis nekreipiame dėmesio. Image - Adjustments - Color balance. Žiūrėdami tik į švarką, spalvas pastumdykite taip, kad švarko spalva taptų tokia, kokia ji, jūsų manymu, turi būti. Kai sluoksnyje sutvarkysite švarko (ar ko kito) spalvą, atjunkite jį paspausdami akies piktogramą. Antrame sluoksnyje tvarkykit kitą funkcinę dalį, o trečioje - paskutinę.
Kai baigiate, imat didelį trintuką švelniais kraštais ir trinkite sluoksnius, kiekviename palikdami tik tą funkcinę dalį, kuri joje buvo svarbiausia.
Kai baigsit, padarykit visus sluoksnius matomais ir sujunkite juos. Viskas.
Dabar galime palyginti, ką turėjom ir ką gavom. (-:
Na, mano manymu, rezultatas dar ne tobulas bet daug geresnis nei neredaguota nuotrauka, kuri, iš pirmo žvilgsnio, atrodė nepataisomai nevykusi. Esu tikras, kad jums pavyks daug geriau. (-:
Sėkmės kūryboje!
Gintaras Kasperionis