Geriausių patirtys: Vaidoto Vilnius pro skylutę
2017.07.15  Naujienos:  mėnesio geriausi
 
Kriaušė Krioklys: Alumnato kiemo dangus (2017 04 20)   Komentarai [4]

Geriausi savaitės/mėnesio fotografai ne visad sutinka prisistatyt. Kartais sako neturi ką pasakyt, kartais nieko nesako, kartais pyksta, kartais užsiėmę... Tenka keisti temą. Štai šį kartą negausius reportažistus teko pakeisti alternatyviais Vilniaus fotografais.

Džiugu, kad geriausias Vaidotas Mikšys (Kriaušė Krioklys) turi ką pasakyti! ;)



„Mėnesio geriausi“ renkami kas savaitę, sumuojant pasirinktos temos geriausių fotografų darbų vertinimus už tam tikrą periodą. Plačiau. Šį kartą išimtis: imta siaura tema nuotraukas atrinkus raktažodžiu „Vilnius“.
Kalbiname Vaidotą Mikšį (Kriaušė Krioklys).

Pasikliauti atsitiktinumu

Tavo nuotraukos išsiskiria stiliumi, technika ir gera atranka.
Štai 3 Vilniaus nuotraukos gana gerai apibūdina miestą, nors ir parodo kitu kampu nei įprasta.

Kartais man žmonės sako: tu fotografas. Bet kas yra tas „fotografas“? Amatininkas, menininkas, mėgėjas? Kadangi fotografija nėra mano pragyvenimo šaltinis, pirmajai kategorijai nepriklausau. Antrajai taipogi ne – neturiu meno kūrėjo statuso pagal atitinkamą įstatymą. Taigi, atsakau jiems, kad esu mėgėjas, kitaip tariant, joks ne fotografas. Ir man tuo „niekuo“ būti labai patinka: pats sau mecenatas, jokių prievolių ar pareigų (išskyrus tas, kurias nusistatau sau pats), laisvas ieškoti, eksperimentuoti. Štai, šios trys Vilniaus nuotraukos yra vienas iš tų paieškų rezultatų. Tos dienos nuotraukų buvo pusantros šimtsdvidešimtinės juostelės ir šešios 4x5 colių plokštelės. Trys nuotraukos negali apibūdinti viso miesto, net ir jo centro. To ir nesiekiau, šios trys nuotraukos tiesiog kažkuo išsiskyrė iš kitų. Tai kaip muzika – išgirdus gerą melodiją instinktyviai žinai, kad ji gera. Tas pats ir su nuotraukomis. Rimti žmonės bando tai analizuoti, apibendrinti, teorizuoti. Aš tai suprantu, bet to nedarau. Nusprendžiau, kad to man nereikia, nes jei intuityviai nejauti, gali būti, kad jokia teorija nepadės.

Kodėl šios 3 nuotraukos (straipsnyje)? Ar buvo daugiau? Ar tiesiog gerai pasirinkai taškus?

Negaliu pasakyti, kaip kyla mintis fotoaparatą pastatyti būtent ten, ar būtent tuo kampu, tiesiog imu ir pastatau. Žinoma, visada bandau įsivaizduoti galutinį vaizdą (šis konkretus Vilniaus fotoaparatas neturi ieškiklio), bet dažnai jis skiriasi nuo to, ką įsivaizdavau fotografuodamas. Vienas svarbus dalykas, ką išmokau jau senokai – pasikliauti atsitiktinumu. Atsitiktinumas yra labai geras pagalbininkas, tik reikia jo nepražiopsoti žiūrint į padarytus vaizdus. Aš jo vos nepražiopsojau Katedros nuotraukoje. Tačiau dabar tas atsitiktinumas man padeda kurti visą nuotraukų seriją apie pasaulį, kuris iš tiesų yra trikampis. Jis man padėjo suprasti, kur ir ko ieškoti.

Kriaušė Krioklys: Δ ((1) (Saulėtame mieste)Arkikatedra Bazilika, Vilni...)   Komentarai [3]
Kriaušė Krioklys.  Δ

Kodėl fotojuosta? Ryškini pats?

Fotojuosta? Todėl, kad pasirinkau čia rodyti tik tai, ir todėl, kad šiuo metu daugiausia naudoju ją. Juosta man yra vienas iš būdų vaizdui fiksuoti, lankstesnis (ir tiesiogine prasme) už skaitmeninius sensorius. Juostą (ir juodai baltą, ir spalvotą) ryškinti nėra sudėtingiau nei perprasti šiuolaikinę nuotraukų redagavimo programą, o kai ryškinu 8x10 colių plokštelę koja grindimis stūminėdamas ryškinimo cilindrą, galiu net ir filmą pažiūrėti, ir knygą paskaitinėti. Galų gale ji yra tarpinis analoginis etapas, jei nuotrauka galiausiai parodoma internete. Nesu juostos fanatikas, fotografuoju visokiausiomis priemonėmis, turiu porą skaitmeninių Nikonų, telefoną. Pirmąjį savo skaitmeninį Nikon D60 nusipirkau 2008 metais, niekada nesigailėjau. Jis man padėjo pamilti fotografiją ne vien kaip tik kelionių ar švenčių fiksavimo būdą. Jis iki šiol puikiausiai veikia, labai patinka jo nuotraukų spalvos, juo padariau tūkstančius nuotraukų... Šis žodis, „tūkstančius“, buvo viena svarbiausių priežasčių, dėl kurios pradėjau daugiau fotografuoti į juostą. Ji man padėjo išsiugdyti įgūdį fotografuoti mažiau ir išspręsti per didelio nuotraukų kiekio problemą, dabar jau fotografuojant ir skaitmeniniais fotoaparatais.

Ir dar susiaurinam: kodėl „pinhole“? :) Ar ją naudoji kryptingai ar atsitiktinai?

Pinhole susidomėjau atsitiktinai (pasikliauk atsitiktinumu!), kai kažkur internete pamačiau akiai neįprastą nuotrauką ir pasidomėjau, kaip ji padaryta. Pinhole galima nufotografuoti nuotraukų, kokių nepavyks padaryti kitokiais būdais. Juostelę galima įvairiai pakreipti, išlankstyti, susukti, o skylės vietą ir kampą irgi galima pasirinkti kaip nori. Tai suteikia labai daug laisvės nesirūpinant, kad, tarkim, pradings fokusas. Pinholė labai efektyviai iš kadro išnaikina praeivius, automobilius ir mane patį. Prireikus pinhole padarytos nuotraukos gali būti netgi visai neblogai ryškios (pvz., mažinant dideliu formatu nufotografuotą nuotrauką kontūrai tik ryškėja). Taip pat šis fotografavimo būdas man patinka tuo, kad fotoaparatą gali pasidaryti pats, net jei esi toks atgrubnagis kaip aš. Kilus naujai idėjai nereikia turėti gamyklos ir šimtų darbuotojų, pakaks tik keleto kuo įprasčiausių įrankių. Pirmąjį skylinį fotoaparatą pasidariau iš kokoso riešuto, juo taip patiko fotografuoti, kad rūsyje su įrankiais krapščiausi ir toliau. Dabar jau nebežinau, kiek tų aparatų turiu, gal kokią dešimtį. Galiausiai, man patinka apie pinholę paplepėti su vaikais, bobutėmis, praeiviais arba kur nors nenorinčiais tavęs praleisti saugos darbuotojais. Patinka jiems aiškinti veikimo principą. Atradau, kad neįtikėtinai daug žmonių, bent vienas iš dešimties, žino, kas tai yra, ar jau yra ką panašaus matę. Taip pat patinka ir kiti žinovai – kartą su susižavėjimu klausiausi, kaip vienas vaikinas kuo rimčiausiai savo panelei aiškino, kad čia vyksta kino filmavimas, nors fotoaparatas, kuriuo fotografavau, nors ir didelis, buvo plokščias ir visiškai nepanašus į jokią kino kamerą. Tik vieną kartą buvau išprašytas su visu savo skyliaparačiu. Tai atsitiko Reimso katedroje Prancūzijoje  – nesugebėjau kunigėliui įrodyti, kad mano didelė savadarbė pinholė nėra profesionalus fotoaparatas, kuriuo fotografuoti ten reikia turėti specialų leidimą, ar kad jis nedaro ryškesnių nuotraukų nei paprastas telefonas.

Kriaušė Krioklys: Vincus Magnus Rex Lituaniae (2017 04 20Skulpt. A. Sakalauskas, 2009 m.)   Komentarai [1]
Kriaušė Krioklys.  Vincus Magnus Rex Lituaniae

Kaip keitėsi Tavo fotografinės paieškos? 2014 čia rodei tiesiog skoningą fotojuostą, o dabar - pinhole.

Esu įsitikinęs, kad, jei nori ką nors suprasti, turi tai išbandyti pats. Suprasti kitos šalies kultūrą – išmokti jos kalbą. Suprasti tam tikrą muzikos stilių – jį sugroti. Suprasti tam tikrą fotografijos rūšį, jos estetiką – ją išbandyti. Todėl bandau viską, ką noriu suprasti, nuo soliaografijos iki Polaroido. Yra žmonių, kurie mano, kad fotografavimo technika fotografijoje nėra svarbus dalykas, svarbiausia yra galutinis vaizdas. Man galutinis vaizdas be paties fotografavimo proceso supratimo yra tiesiog gražus vaizdas. Manau, kad technika ir procesas jai suteikia daugiau gyvybės, nes fotografija yra technikos stebuklas, aparatinis menas, ir nors [čia įrašyti visiems kuo puikiausiai žinomą klišinę frazę apie fotoaparatą ir fotografą], fotografas be fotoaparato bus ne fotografas, o dailininkas.

Atrodo, matei ir išbandei daug. Bet rodai mažai ...

Vieną kartą internete radau įdomų autorių. Žiūrėjau jo fotografijas vieną po kitos ir link kokios trišimtosios nuvargau. Buvau nuostabių fotografijų išvargintas žiūrovas. Tuomet pagalvojau: ko pats neberodyčiau autoriaus vietoje? Todėl prieš kelis metus prisijungęs prie eFoto nusprendžiau be reikalo nedidinti jau ir taip didelio vaizdų srauto, nerodyti visko, ką turiu, o pasirinkti tik kokią vieną temą, ar vienos rūšies fotografavimo būdą. Taigi, kurį laiką rodžiau tik prieš saulę ar rūke Olympus OM-1 fotoaparatu su penkiasdešimtuku objektyvu darytas juodai baltas nuotraukas. Tai tuo metu man buvo įdomu. Tiesą sakant, ir dabar įdomu, tik jau kuris laikas nepasitaiko gražaus rūko, o kontražūrinės lapijos kadrai kartojasi, vis neatrandu nieko verto rodyti. Nieko nebekėliau, kol neatsirado ta Vilniaus nuotrauka, ja prasidėjo naujas etapas. Jis vieną gražią dieną irgi baigsis, išseks. Vėliau gal bus dar kitas. Tereikia pasikliauti atsitiktinumu.

Vaidotą kalbino eFoto redaktorius
Straipsnių komentarai matomi tik eFoto NARIAMS. Tokia pykčio prevencija ...


Įdomiausi mėnesio straipsniai

Nesu jūsų mama
7 komentarai
Geriausių patirtys: Mindaugo IR peizažai
4 komentarai
Geriausių patirtys: Artur Politov portretai
2 komentarai
Geriausių patirtys: Lino makro voriukai
0 komentarų
Dar išsamesnis fototechnikos reitingavimas
0 komentarų
Geriausių patirtys: Ruslano (Axe) Pro portretai
0 komentarų
Profesionalams: Nikon D850
13 komentarų

Panašūs straipsniai

Geriausių patirtys: Mindaugo IR peizažai

2017.09.17  Naujienos:  mėnesio geriausipeizažai   +68.8  
 
_«M.G»_: Infrared - Vilnoja (9 vertikalūs kadrai)   Komentarai [20]
Fotografai - žmonės kūrybingi ir smalsūs. Beveik kiekvienas perserga įvairiausiom foto-ligomis: išbando makro, fotojuostą, studiją, pinhole ...
Štai Mindaugas (_«M.G»_) pabandė infraraudonųjų spindulių fotografiją, kuri labiau fiksuoja ne mūsų akims matomą vaizdą o šiltesnį, infraraudonų spindulių (infrared, IR) spektrą.
Mindaugo bandymai žiūrovams patiko ;)  Skaityti toliau...

Geriausių patirtys: Lino makro voriukai

2017.09.10  Naujienos:  Gamtos fotografijamėnesio geriausi   +52.9  
 
Linas T: Žemyn ?   Komentarai [4]

Fotografuoti šokliavorius tikrai įdomu - jie pastoviai juda, žvalgosi,  pozuoja, atrodo, kad ir išraiškas keičia, ir šiaip jie kažkokie „protingi“.

Kalbiname šokliavorių fotografavimu užsikrėtusį Liną (Linas T.)  Skaityti toliau...

Geriausių patirtys: Artur Politov portretai

2017.09.03  Naujienos:  mėnesio geriausi   +69.6  
 
Artur Politov: *   Komentarai [14]

Kas savaitę čia kalbiname geriausius eFoto o gal visos Lietuvos fotografus.
Bet ne visi sutinka parašyti. Atseit neturiu ką pasakyti arba nemoku arba tingiu ;)
Atsikalbinėjančiam puikiam portretistui Artur Politov palengvinome užduoti - paprašėme jį laisvai parašyt apie kūrybą ir naudojamą fototechniką.  Skaityti toliau...

Geriausių patirtys: Ruslano (Axe) Pro portretai

2017.08.27  Naujienos:  mėnesio geriausiportretai   +44.8  
 
Axe: Gėlių fėja   Komentarai [4]

Tavo portretai išsiskiria įvairove ir spalvomis. Matosi, siekiai (ambicijos) dideli. Kas skatina ir kur semiesi idėjų?
Žmonės dažnai bijo vidurio amžiaus krizės pasisvečiavimo jų namuose. Mano atveju viskas kiek kitaip. Savo kūrybinį potencialą pradėjau realizuoti tik po 40-ties. Kol buvau jaunas buvo kiek kitokie siekiai, ambicijos ir žvilgsnis į pasaulį. Atėjo laikas, kai pradėjau matyti ir vertinti kitus dalykus.  Skaityti toliau...

Geriausių patirtys: Karolio Čeponio laukiniai gyvūnai

2017.08.20  Naujienos:  Gamtos fotografijamėnesio geriausi   +45.6  
 
Nakties Klajūnas: Tyras miško vanduo "Žalia giria"   Komentarai [27]

„Šio kadro laukiau savaitę ..“.
Štai kiek „kainuoja“ gera nuotrauka!
Kalbiname Karolį Čeponį (Nakties Klajūnas).  Skaityti toliau...


 Konkursas „Atspindžiai“
Vandenyje, veidrodyje, lange, akiniuose, stiklinėse.. Be fotomanipuliacijų..
Tai savaitgalio konkursas: visos nuotraukos.

Grupė Fotokonkursai rekomenduoja

plac Młyński... Rodyti
Nugalėtojus renka grupės Fotokonkursai nariai turintys aukštesnį statusą. O išrinkti konkurso temą galite čia.