Drugelių fotografavimas
2009.06.04  Straipsniai:  Fotografija ir fotografavimasJūsų straipsniai  66 9975
 
Rudgelsvė šaškytė  

Nors savaitgalis bus lietingas, treniruokitės, ruoškite 'pabūklus' - kitą savaitę prasideda makrofotografijos konkursas! (Šios savaitės konkursas: "Fotografuojame vaikus").
Šia proga siūlome tikro savo srities žinovo Arūno (Aukstaitis) straipsnį apie drugelių fotografavimą.


Dažnai užduodu sau klausimą: kodėl drugiai ?
Gal dėl to, kad jų daug, jie spalvoti, jie įdomūs ir galų gale - jie gražūs :)

Lietuvoje priskaičiuojama apie 2500 drugių rūšių, tad erdvės fotografo mintims ir tikslams tikrai daug. O juk be drugių yra ir jų vikšrai,kurie taip pat labai įdomūs foto modeliai :)

Jau pernai, per pirmąjį makro sezoną, vis labiau linkau link drugių, o šiemet jau tikslingai jų ieškau pievose ir kasdien kyla vis didesnis noras kuo daugiau jų rūšių surasti ir įamžinti fotoaparato spragtelėjimu. Per vieną sezoną jau susikaupė šiokių tokių žinių apie drugių fotografavimo ypatumus, kuriais pabandysiu pasidalinti su jumis.

Ko reikia, fotografuojant drugius:


1.Tinkama apranga

Kadangi drugiai skraidžioja pievose, krūmynuose ir visokiuose šabakštynuose, apsirengti reikia atitinkamai. Kelnės sukaišiotos į kojines, marškinėliai (geriausia ilgomis rankovėmis) sukaišioti į kelnes. Guminiai batai, kepurė ir įvairūs purškalai nuo uodų ir erkių. Aišku, galima eiti fotografuoti ir su šortais bei marškinėliais trumpomis rankovėmis, bet ten, kur ieškau drugių, visada pilna erkių. O jų šiemet be galo daug. Papildoma apsauga niekada nemaišo :) Geriau jau šiek tiek paprakaituoti, bet būti ramiam, kad encefalito ir Laimo ligos nešiotoja nesuras kelio iki mano kūno :)

2. Įrankiai

Tai fotoaparatas, trikojis, žolės laikiklis, gabalėlis folgos ir sekatorius.
Fotoaparatas - kokį turite, toks ir tiks :) Tik visada juo tikėkite.
Trikojis turi būti stabilus ir žemai išsiskleidžiantis. Stabilumas reikalingas todėl, kad išlaikymai dažnai būna labai ilgi.

Įrankiai  
Žolės laikiklis - tai fantazijos vaisius. Kokį pasidarysite, toks ir tiks. Svarbiausia, kad turėtumėte galimybę prisegti žolę, ant kurios tupi drugys, ir taip sumažinti vėjo įtaką.

Gabalėlis folgos. Aš prie kartono prisiklijavau paprasčiausią sidabrinės spalvos folgos gabaliuką. Jį naudoju objektui pašviesti iš apačios. Su juo elgiamasi kaip su veidrodžiu, kada gaudome saulės zuikučius :) Nukreipi šviesą į drugį iš apačios ir tada gerai matosi visos detalės, kurios būtų likę tamsoje.

Sekatorius. Bet koks, kuris tilptų į kišenę ir būtų aštrus. Labai dažnai tenka nukirpti žolelę, ant kurios tupi drugys, arba apkarpyti pašalinius objektus. Tada sekatoriaus arba žirklių labai prisireikia.

3.Tinkamiausias fotografavimo laikas

Mano mėgstamiausias laikas - labai ankstyvas rytas ir vėlyvas vakaras. Šis laikas tinkamas labiausiai todėl,kad dažniausiai tuo metu nebūna vėjo,o jis didžiausias makro fotografo priešas. Taip pat, tuo metu visi drugiai būna transo būsenoje ir faktiškai neskraido. Vienas minusas tas, kad tuo metu juos sunku surasti.

Be ryto ir vakaro, labai tinka apniukusi, be vėjo, prieš pat lietų arba po jo diena. Tada drugiai taip pat vengia skraidyti ir kantriai pozuoja. Saulėtą dieną labai retai fotografuoju. Saulės spinduliai labai „degina" baltą spalvą ir sukelia daug įvairių blyksnių.

4.Kur ir kaip ieškoti drugių

Geriausias būdas - išsiaiškinti, ar vienoje, ar kitoje pievoje yra drugių - nuvažiuoti į ją ir patikrinti.

Jei šviečia saulė, oras šiltas ir nelabai vėjuotas, iš karto pastebėsite skraidančius drugius. Pasėdėkite, pastebėkite, kur jie labiausiai mėgsta skrajoti, ant kokių žiedų lankosi. Štai tose vietose ir ieškokite jų anksti ryte ar vakare, kada drugiai nebeskraido.

5.Na ir pabaigai - šiek tiek apie kitokias gudrybes

Kai pripranti ir žinai kur ieškoti, surasti ryte drugį nėra sunku. Vienintelė bėda ta, kad jie nakvynei tupiasi ne ant išvaizdžių gėlių, o ant sausos žolės, arba ant pačios smilgos viršūnės. Kokybiškai nufotografuoti lengva, bet patrauklumo tokia foto neturi. Ilgai svarsčiau, kaip padaryti kompoziciškai patrauklų kadrą ir pagaliau nutariau pasinaudoti floristikos mokslais (kažkada žmona floriste buvo).

Šį savaitgalį išbandžiau savo ketinimus. Ar gerai ar blogai gavosi - vertins žiūrovas :)

Ši Rudgelsvė šaškytė nakvynei įsitaisė ant tokios žolės.

Rudgelsvė šaškytė  
Rudgelsvė šaškytė


Matyt per daug jau noriu, bet toks kadras man nepatinka. Greitai randamas sprendimas: drugelis persodinamas ant kitos žolės, šiuo atveju - ant pirmos po ranka pasitaikiusios gėlės. Situacija pagerėjo. Žiedas ir drugelis labai gražiai tarpusavyje dera.

Rudgelsvė šaškytė  
Rudgelsvė šaškytė

Arba ši hesperija tupėjo ant tokios žolės.

Hesperija  
Hesperija

Tai labai dažna nakvynės vieta (smilgos viršūnė). Vėlgi rezultatas netenkina. Šiek tiek fantazijos ir rezultatas geresnis.

Hesperija  
Hesperija

Tokiu būdu eksperimentuoju visą rytą :) Rezultatu lieku patenkintas. Galima daryti ir tokius kadrus, jei netoliese yra daugiau drugelių :)

Rudgelsvė šaškytė  
Rudgelsvė šaškytė

Kaip priversti drugelį perlipti ant kitos žolės ?

Labai paprastai. Nukerpi tinkamą fotografavimui gėlę, šaką, žolę ir panašiai. Po to nukerpi žolelę su drugeliu. Atsargiai pradedi baksnoti su paruošta gėle (žole, šakele) jam per pilvuką. Jis pakelia priekines kojas, tada greitai pakiši gėlę po jomis. Jis tvirtai įsikabina ir belieka po truputį, labai atsargiai ištraukti nereikalingą augalą iš po jo :)

Jokiu būdu neimkite drugelio už sparnų pirštais. Spalvos iš karto nubluks ir sparnas liks susilamdęs. Juo labiau drugelis tada pradės labai neramiai elgtis.

Štai lyg ir viskas. Taip aš „medžioju" drugelius. Viską, ką išsakiau, yra tik mano patirtis, kuri dar labai trumpa makro pasaulyje. Jei kažkam tai pagelbės fotografuojant mažuosius gyvūnijos atstovus - labai smagu :)

Arūnas E.

Arūnas E.



Komentarai
  • bralgis
    bralgis 
      2009.06.04, 11:23, rašė:
    jėginis straipsniuks ;))) jau užsimaniau drugeliaut ;))) pažiūriu pro langą - o gi aš džiunglėse! deja - betoninėse ;))) bet už poros kvartalų žinau, kad gatvėj stoviniuoja "plaštakės" :)))
  • Girinukas
    Girinukas 
      2009.06.04, 13:39, rašė:
    Citata, kaip pripratinti plaštakes :)

    "Atsargiai pradedi baksnoti su paruošta gėle (žole, šakele) jai per pilvuką. Ji pakelia priekines kojas, tada greitai pakiši gėlę po jomis"... :)
  • bralgis
    bralgis 
      2009.06.04, 13:46, rašė:
    nu aš irgi ten buvau pabaigoj prirašęs sakinį apie makro fotografiją :))))) bet po to supratau, kad kunigui nedera - ištryniau :))))
  • aprioris
    aprioris 
      2009.06.04, 14:12, rašė:
    cia tu apie tas betoniu lauku plastakes  ar tikras
    labai dviprasmiskai skamba po Bralgio pasisakymo
  • Girinukas
    Girinukas 
      2009.06.04, 14:27, rašė:
    tuo labiau, kad čia citata iš Arūno straipsnio....
    Na čia toks lyrinis nukrypimas, o iš tikrųjų, tai esu labai dėkingas Arūnui už dalinimąsi patirtim ir paslaptimis.
    Visada kildavo klausimas, kaip pernešt "objektą" į "tinkamą" vietą...
    Tik nelabai tikisi, kad pernai Arūnui buvo PIRMAS makro sezonas :)
  • Arūnas E.
    Arūnas E. 
      2009.06.04, 17:05, rašė:
    pernai gegužės mėnesį prasidėjo makro kelias :)
  • Jonas.Stonys
    Jonas.Stonys 
      2009.06.04, 11:23, rašė:
    Labai šaunus straipsnis, naudingi (ne visiems iki šiol buvę žinomi) patarimai ir... nuostabios foto.. ;)
  • Stonius
    Stonius 
      2009.06.04, 11:42, rašė:
    isivaizdavau kitaip :) kad viskas paprasciau ,superinis straipsnis,  didelis dekui
  • slepeciu_muvetoja
    slepeciu_muvetoja 
      2009.06.04, 11:59, rašė:
    Labai šaunus straipsnis :) toks užsidegimas užkrečiantis, iš karto norisi bėgt į pievas :) Ačiū autoriui
  • moosas
    moosas 
      2009.06.04, 12:04, rašė:
    kaip tik šen namuose iš lėliukės Pievinis sfinksas išsirito :) laukiu nesulaukiu darbo pabaigos, reiks daryt fotosesija prieš paleidžiant į laisvę.
  • bralgis
    bralgis 
      2009.06.04, 12:23, rašė:

    nuėjau pažiūrėt koks tas pievinis sfinksas. po to sudomino biologinis terminas "karalystė". už kelių žingsnių viskas baigėsi štai tokiu tekstu:

    "Daugeliu ląstelės sandaros aspektų archėjos panašios į bakterijas, tačiau genų transkripcija ir transliacija panašesnė į eukariotų. Skirtingai nei bakterijos, archėjos gali gaminti metaną, nevykdo fotosintezės chlorofilo pagrindu, ląstelės sienelėje nebūna peptidoglikolio ir jos turi ne vieną, o kelias RNR polimerazes. Archėjos neturi peptidoglikano sienelėse, jų lipidai sujungti eterine jungtimi, o RNR polimerazės sudėtingos – panašios į eukariotų."

    jommmajo ;))))

  • eFoto redaktorius    2009.06.04, 12:25, rašė:
  • bralgis
    bralgis 
      2009.06.04, 12:37, rašė:

    šiaip tai nepritariu. užbanino, užsiaikštijo. parašė.

    atmetus visas nuoskaudas išvada gaunasi tokia: "kad užduotum normalų klausimą (ta prasme, kad teisingai kreiptumeis į resursą) reikia turėt košės galvoj ir nebūt tinginiu"  ;))))  taigi - nieko naujo. o kad žmogeliui sopa - nu tai kam gi šiais laikais lengva?  :)))

    mano ano komentaro esmė buvo tame, kad jommajo, koks gražus pasaulis, ir kiek dar visko reikia/galima/noriu suprasti :)))

  • eFoto redaktorius    2009.06.04, 12:43, rašė:
    na taip, ten tikrai neobjektyviai, bet gramas tiesos yra :)
    taip, pasaulis mokslininkų akimis visai kitoks :)
  • moosas
    moosas 
      2009.06.04, 12:27, rašė:
    neradau savyje kantrybės iki galo daskaityti :D čia kaip japoniškai skaityt :)
  • sdG
    sdG 
      2009.06.04, 13:25, rašė:
    O aš tą "japonų" kalbą turėjau mokytis ;/ Bet mokslo ant pečių nenešiosi. Daugmaž supratau ką čia rašė ir tai džiugina. Džiugina kad neveltui nuėjo tos bemiegės naktys mokantis DNR RNR suntezes ir visokį kitokį "faršą" :))
  • mantasmanas
    mantasmanas 
      2009.06.04, 13:25, rašė:
    mokaus biologiją ir čia, mano akimis, viskas normaliai parašyta.

    galiu šiek tiek išversti:

    archėjos (mikroorganizmų grupė) yra savo sandara panašios į bakterjas, bet genetinės medžiagos perdavimas panašus didelių, turinčių branduolius, ląstelių. Skirtingai nei bakterijos, archėjso gali gaminti metaną (CH4 - nuodingos dujos, angliavandenilis, sukeliantis šiltnamio efektą), nevykdo fotosintezės (negamina deguonies, vartodami anglies dioksidą - CO2). Lątelės apvalkale nebūna tokio sudėtingo junginio, kuriame yra daug anglies, azoto, vandenilio,  bei fosforo atomų, bei kurio struktūrinės dalys tarpusavyje yra sukibę viena tokia organinėje chemijoje paplitusia jungtimi. Archėjų ribonukleininės rūgšties (panašu į DNR, tiesiog viena struktūrinė dalis paprastesnė,naudojamas kitoks cukrus) polimerazės (arba tiesiog biologinis fermentas, atsakingas už RNR skaidymą) yra sudėtingos.

    žinant keletą terminų viskas išsiriša :)
    smagu pasitikrinti prieš rytojaus biologijos VBE. :)
  • Čefyro Katinas
    Čefyro Katinas 
      2009.06.04, 13:48, rašė:

    Kai jaunas buvau ir mokykloj mokiaus, man tai buvo net įdomu :)

  • Arūnas E.
    Arūnas E. 
      2009.06.04, 17:07, rašė:
    o aš niekaip neprisiruošiu drugelius namuose auginti.Reikėtų daugiau susirankioti literatūros apie temperatūras,drėgmę ir panašiai,tada gal ir pabandyčiau :)
  • sdG
    sdG 
      2009.06.04, 13:20, rašė:
    Noriu paklausti, o kokį purškalą naudojat, Arūnai :)
  • Arūnas E.
    Arūnas E. 
      2009.06.04, 17:09, rašė:
    Hmmm....kažkoks lenkiškas (Super Netto) parduotuvėje pirkau :) Uodus velniškai gerai atbaido,na ir erkės nelabai mėgsta :)
    Dar kišenėje kartais būna ir kokia Utenos ar Švyturio alalio skardinė,bet ta jau vidinio vartojimo :DD
  • sdG
    sdG 
      2009.06.04, 17:39, rašė:
    Net neabejoju, kad abiejų jųjų poveikis yra turbinis :D Jei netyčia užklius po ranka buteliukas ir būsit prie kompo - raštelkit pavadinimą, bo kiek išbandęs tų purškalų - visviena kraujasiurbiai kapoja ;/
  • Eugenijus Kavaliauskas
    Eugenijus Kavaliauskas 
      2009.06.04, 13:28, rašė:
    Labai talkovai parasyta. Trumpai ir aiskiai.

  • rpf
    rpf 
      2009.06.04, 13:35, rašė:
    Jūsų eilė su paukštukais, Eugenijau :))
  • Kailema
    Kailema 
      2009.06.04, 13:28, rašė:
    Naudinga. Begsiu i pieva drugeliu gaudyt.. oi t.y. fotkint.
  • rpf
    rpf 
      2009.06.04, 13:34, rašė:
    Pagarba už straipsnį, ir pagarba už atvirumą ir dalijimąsi gudrybėmis - ne kiekvienas taip daro. :)
  • Chaidi
    Chaidi 
      2009.06.04, 14:41, rašė:
    Oi kaip dėkui už tokį straipsnį!
    Na ką ryte, į laukus :))
  • Evaldas Vaitkus
    Evaldas Vaitkus 
      2009.06.04, 14:56, rašė:
    jau matau istryptas pamiskes ir laukus aplink Vilniu :D
  • Tina
    Tina 
      2009.06.04, 15:46, rašė:
    ...įdomu apie kelintą valandą drugeliai bunda :)
  • Arūnas E.
    Arūnas E. 
      2009.06.04, 16:59, rašė:
    priklauso nuo temperatūros ir saulės :) Kai sušyla,tada ir bunda :)
  • Gytis Mikuličius
    Gytis Mikuličius 
      2009.06.04, 15:56, rašė:
    Idomiausia dalis del objekto perkelimo. Nors cia kiekvieno morales reikalas ar perkelinet ar neperkelinent fotkinimui drugelius. Aisku tik viena, kad einant sukiuoju keliu ir neperkelent objekto - rezultatai butu zymiai skurdesni ir kad gauti padoru kadra reiktu ne tik zymiai daugiau papluseti bet ir paieskoti ne vieno drugelio. Na bet jei paukscius fotografuojame prie seryklu ar naudojant irasus, tai manau nieko tragisko ir perkliant atsargiai drugeli ;].  Kaip suprantu esi bandes perkelineti ir uz sparnu, kad nerekomenduoji kitiek ;].  

    Dar pridurciau viena dalyka, kuri manau ir taip visi gerai zinote;]. Makro fotografijoje labai siauri riskumo juosta (DOF). Fotografuojant reikia stenktis kad objektas butu kuo lygegretesnis fotoaparato matricai. Tada didziausia dalis patenka drugelio i riskumo juosta. Tai labai gerai matyti autoriaus nuotraukose. Bet si technika turi ir neigiama puse, visi drugeliai vienoje pozoje, o dle to nuotraukos atrodo labai panasios.
  • Kirstukas
    Kirstukas 
      2009.06.04, 16:06, rašė:
    + (pirmą kart gyvenime tokį komentarą parašiau...) :))
  • Gytis Mikuličius
    Gytis Mikuličius 
      2009.06.04, 16:13, rašė:
    Dekui dekui ;].
  • Arūnas E.
    Arūnas E. 
      2009.06.04, 17:04, rašė:
    taip,esu bandęs drugelį perkelti už sparnų.Labai užsispiręs pasitaikė :)
    Rezultatas matomas čia :
    www.efoto.lt/node/223901
    atkreipkite dėmesį į kairio drugelio viršutinį sparną ir palyginkite su dešiniojo sparnu.kairiojo sparnas "nučiupinėtas" ....
    Dėl lygegretumo visiška teisybė.Drugelio "tiesinimui " naudoju .......smilgą :) Su ja truputėlį pabaksnoji ir jis pasisuka reikiama kryptimi :)
  • Gytis Mikuličius
    Gytis Mikuličius 
      2009.06.04, 17:30, rašė:
    Na va dar ir su smilga pareguliuoji drugeli ;]. Cia jau gaunas beveik kaip studijinis darbas su modeliu ;]. Acha gerai sesk cia, daba pasikreip biski , acha gerai gerai. Ne ne nekeisk pozos ;D!
  • viktorija09
    viktorija09 
      2009.06.04, 16:28, rašė:
    Labai geras ir vertas dėmesio straipsnis :) Viskas aprašyta tiksliai ir paprastam žmogui suprantama kalba. Lengvai skaitosi, o tas irgi svarbu :) Super :)
  • Girių dvasia
    Girių dvasia 
      2009.06.04, 17:42, rašė:
    Puikus straipsnis.
    Iš savo pusės pridurčiau dėl pievų, kuriose ieškoti drugių. Jose turi būt kuo daugiau žiedų (nektaras -maistas suaugėliams ) ir kuo daugiau žolių rūšių ( daugiau mitybinių augalų vikšrams) Kultūrinėje pievoje drugių tik minimumas.
  • Aurimas Skirmantas
    Aurimas Skirmantas 
      2009.06.04, 19:00, rašė:
    labai patiko straipsnis, pats užsimaniau eiti drugelių "gaudyti" :)
  • Rimstel
    Rimstel 
      2009.06.04, 19:18, rašė:
    Trumpai ir aiškiai parašyta ir dar su pavyzdžiais. Dėkui  Arūnui (Aukstaitis) ;-))))))))
  • Amise
    Amise 
      2009.06.04, 19:58, rašė:
    Ėėėjj.. nu palaukit su kankūūūrsu ;D Nespėsiu po diplominio išsiblaivyt ir bėgt drugelių rankiot.. Nebent sekmadien koks pakliūtų.. ale reik tada stovą kapnors parsigabent.. Ajajajaj :))
  • AP
    AP 
      2009.06.04, 20:59, rašė:
    Nugi reikėjo prieš savaitę šitą straipsniuką duot.;D Praėjusį savaitgalį drugelius medžiojau.. Visgi rezultatai nėra patys puikiausi.;D Matyt dar syk reiks į medžioklę ruoštis.;D
  • Arūnas E.
    Arūnas E. 
      2009.06.04, 21:10, rašė:
    aš ir po pusantrų metų dar vis nesu patenkintas rezultatu :D
  • AP
    AP 
      2009.06.04, 21:19, rašė:
    Bet jei jau rašot straipsnius, vadinasi žinot ką ir kaip darot. Tuomet galit ištaisyti tai, kas jums nepatinka.;) Tiesiog vieną dieną padarysit kąnors tokio pat, tačiau naujo ir suprasit, vat čia tai rezultatas.;D Ne kartą stebėjau savo fotografuojančius draugus, kurie sakė, kad rezultatai jiems nepatinka. O kai galiausiai pradėjo patikti rezultatai, jie buvo būtent tokių pačių nuotraukų, kaip tos, kur kadaise nepatiko.;)) Sėkmės, ieškant puikių rezultatų.;)
  • Laimonas Ciūnys
    Laimonas Ciūnys 
      2009.06.04, 21:56, rašė:
    Fantastiškas straipsnis, dabar eFote pasipils drugeliai.... fainai, gal reikia įkurti kokią drugelių grupę...
  • lashiuke
    lashiuke 
      2009.06.05, 02:10, rašė:
    Nuostabus straipsniukas!!!
  • LandL
    LandL 
      2009.06.05, 14:00, rašė:
    Nuostabus straipsnis, labai gera informacija. Ačiū, Aukštaičiui :) Reikia dabar labai daug praktikuotis, kad padaryt kažką panašaus į Arūno nuotraukas :)) nuoširdūs aplodismentai!!!
  • pikuolis
    pikuolis 
      2009.06.05, 14:14, rašė:
    Kaip suprantu Arūnai su tavo objektyvu galima fotografuoti iš kokių 10cm. Jei man reikia prikišti objektyvą prie vabalo per 2-3cm ar užteks tokio ekranavimo iš apačios. 
  • Arūnas E.
    Arūnas E. 
      2009.06.05, 17:22, rašė:
    minimalus fokusavimo atstumas 32cm :)
  • issiblaskiusi
    issiblaskiusi 
    nesiseka
      2009.06.05, 16:16, rašė:
    kokia rasliava patiko ir su nuotaika kokia...
  • Dianna
    Dianna 
      2009.06.06, 13:40, rašė:
    ,,...Fotoaparatas - kokį turite, toks ir tiks :) Tik visada juo tikėkite..."
    Mane tai šitas sakinys nuteikė ypač optimistiškai:)))
    Puikus straipsnis! Buvo žmogus, tituluojamas,,vabzdžių dresuotoju". Tave ,,drugelių dresuotoju" galima būtų pavadinti:)

Jūsų komentaras

Rašyti komentarus gali TIK užsiregistravę eFoto.lt dalyviai. Užsiregistruoti