Egzistuoja ne viena 50 mm objektyvų atmaina. Bene pati populiariausia yra F 1,8, tačiau galima sutikti gausybę kitų versijų: F 2,8, F 2,0, F 1,4, F 1,2, F 1 ir net F 0,95. Populiariausioji versija labai mėgstama fotografijos naujokų, nes būtent F 1,8 objektyvui būdingas puikus kainos ir kokybės santykis. Visgi pageidaujantys dar plačiau atvertos diafragmos ir nenorintys visiškai ištuštinti savo piniginės, renkasi F 1,4 versiją. Nors skirtumas nedidelis, egzistuoja daugybė faktų ir mitų, dėl kurių yra garbinami šie objektyvai. Dalį jų patikrinsime lygindami du populiarius 50 mm F 1,4 objektyvus.
Teste turėjo varžytis dar viena įdomi naujiena - 2100 litų kainuojantis „Carl Zeiss Planar T* 1,4/50", bet jo atvežimas į Lietuvą neplanuotai užtruko. Šį objektyvą pristatysime viename iš artimiausių žurnalo numerių.
„Canon" 50-uką galima laikyti patikrintu pirkiniu - tai labai paplitęs tarp profesionalų fiksuotojo židinio objektyvas. Populiarumo jis sulaukė dėl spartaus ir tylaus fokusavimo (aktualu fotografuojant tam tikras situacijas, pvz., vestuves bažnyčioje), gražesnio bokeh (išsiliejusio fono) nei jo jaunėlio brolio (F 1,8) ir, aišku, ne kartą akcentuotos plačiai atvertos diafragmos. Tiesa, nemaža dalis fotografų jį laiko atsarginiu (bet daugeliu atveju būtinu), o jis ištraukiamas tuomet, kai siaurai ryškumo zonai išgauti nebepakanka įprastai naudojamų F 2,8 kintamojo židinio nuotolio objektyvų. Visos objektyvo savybės gana įprastos - metalinis bajonetas, gerai pagamintas korpusas (tiesa, ne L klasės), palygint nedidelis svoris (290 g). Yra galimybė naudoti ir blendę, tačiau ji parduodama atskirai ir yra ne karūnėlės formos, o vientisa (kiek prastesnis variantas). Keista, kad gamintojas daro verslą iš centus kainuojančių, bet už dešimtis litų pardavinėjamų plastiko gabalų...
1 nuotrauka. Atvira diafragma - galingas įrankis menininko rankose, įgalinantis kūrybingai išnaudoti itin siaurą ryškumo zoną.
2 nuotrauka. Nepamirškite, kad saulėtą dieną pasinaudoti itin atvira diafragma gali nepavykti dėl didelio šviesos kiekio, net jei nustatysite mažą jautrumą ir trumpą išlaikymą. Jei planuojate fotografuoti tokiomis sąlygomis ir atvira diafragma yra jūsų prioritetas, iš anksto pasirūpinkite ND („Neutral density") tamsinamuoju filtru.
1 nuotrauka. Su tokiu „aštriu" objektyvu fotografuoti portretus reikia atsargiai - geras objektyvo kontrastas gali išryškinti tuos veido bruožus, kuriuos vėliau tenka retušuoti (ypač odos tekstūrą).
2 nuotrauka. Fotografuojant portretus atvira diafragma, ypatingą dėmesį reikia skirti fokusavimui - menkiausias netikslumas, ir veidas ar tam tikra jo dalis atsidurs už ryškumo zonos ribų. Bene dažniausiai pasitaikanti klaida - veidas fotografuojamas iš priekio, fokusuojant nosį (jei diafragma F 1,4, ryškus bus tik nosies galiukas).
Kontrasto, arba objektyvų „aštrumo", testuose buvo fotografuojama standartinė vaizdo skiriamosios gebos skalė. Šis testas yra svarbus ir gana reprezentatyvus: kuo geresnis objektyvo kontrastas, tuo geresnė ir vaizdo skiriamoji geba (įmanoma įžvelgti daug smulkių, nesusiliejusių linijų) bei spalvos (geresnis kontrastas - ryškesnės spalvos).
Nufotografavus skalę, buvo iškirptos tam tikros kadrų vietos - nedidelis centro ir nuotraukos krašto kvadratas. Iškarpos šiek tiek padidintos, kad skaitytojui būtų lengviau įžvelgti skirtumus.
Nors abu objektyvai yra 50 mm, bandymų metu buvo pastebėta, kad „Sigma" bent keliais milimetrais skiriasi nuo „Canon" (apima šiek tiek platesnį vaizdą). Tai gana dažnai pasitaikantis reiškinys optikos pasaulyje, kadangi pateikiami židinio nuotoliai būna šiek tiek suapvalinami iki rinkoje įprastų verčių (tiesa, paklaida dažniausiai nebūna didelė).
Kai diafragma F 1,4, abu objektyvai susiduria su sunkumais, tačiau „Sigma" pranašumas gana akivaizdus. Nors šiuo objektyvu gautame rezultate įmanoma įžvelgti minimalių chromatinių aberacijų, jos nėra tokios ryškios kaip „Canon", o centro ir krašto linijų ryškumas pastebimai geresnis. Panašus rezultatas ir diafragmai esant F 2,8 - nors chromatinių aberacijų beveik nematyti, „Sigma" objektyvo rezultatas geresnis tiek nuotraukos centre, tiek ir krašte. Tiesa, diafragmos diapazone F 4-F 16 rezultatai labai panašūs, todėl galima teigti, kad „Sigma" yra geresnis pasirinkimas mėgstantiems atviras diafragmas.
Praktinių bandymų metu, kuomet buvo fotografuojamos ne bandymų skalės, atsiskleidė dar vienas įdomus faktas. Kartą kolega fotografas užsiminė, kad jo „Canon EF 100/2,8 Macro" objektyvas nėra itin geras kandidatas portretams įamžinti, nes yra per „aštrus". Argi gali taip būti, pagalvotų daugelis, juk puikus „aštrumas" yra kiekvieno fotografo svajonė. Bet lazda turi du galus: kuo geresnis yra objektyvo kontrastas, tuo ryškiau ima matytis odos trūkumai. Tai tam tikrais atvejais nėra naudinga fotografui, nes tenka ilgiau sėdėti prie kompiuterio ir šalinti trūkumus grafinės taisos programa. Ši situacija visiškai tinka ir „Sigma" objektyvo kontrastui apibūdinti - jis yra toks geras, kad fotografuojant žmonių portretus netgi gali virsti trūkumu.
bokeh-canon.jpg ir bokeh-sigma.jpg, prierašas „Bokeh". „Canon" - kairėje, „Sigma" - dešinėje."
„Canon" turi šiek tiek lėtesnį fokusavimo variklį nei „Sigma" - cilindrinis„micro-USM" vietoj žiedinio USM („UltraSonic Motor"). „micro-USM" užtikrina tylų fokusavimą ir yra dažniausiai dedamas į nebrangius vidutinės klasės objektyvus, o žiedinis USM yra ne tik tylus, bet ir itin spartus variklis, todėl naudojamas aukštesnės klasės objektyvų gamyboje. Tiesa, po išsamių bandymų didesnio skirtumo nepastebėta: galbūt „Sigma" fokusuoja šiek tiek tyliau, tačiau greičio atžvilgiu objektyvai beveik identiški. Dar vienas nedidelis pastebėjimas - „Canon" objektyvo priekinis elementas šiek tiek juda pirmyn ir atgal fokusavimo metu, tačiau nesisuka (prireikus galima drąsiai naudoti poliarizacinius filtrus). „Sigma" fokusavimo elementai paslėpti objektyvo viduje.
„Sigma" inžinierius išties galima pagirti už sukurtą puikų objektyvą. Tai gana retas atvejis, kuomet objektyvas pasižymi tokiomis išskirtinėmis savybėmis, kad net labai priekabiai vertinant sunku atrasti neigiamų aspektų. Galime atsakingai rekomenduoti „Sigma 50 mm F 1,4 EX DG HSM" visiems fotografams, kurių negąsdina kiek didoka, tačiau visiškai pateisinama objektyvo kaina. Jo varžovas „Canon" pasirodė šiek tiek kukliau - bendrą įspūdį sugadino nekokie rezultatai esant atviroms diafragmoms, didelio susižavėjimo nepaliko nors ir tvirtai suręstas, bet visgi plastikinis korpusas. Nepaisant to, „Canon EF 50 mm f/1,4 USM" yra geras objektyvas, kuris vertas savo kainos ir neabejotinai suras gerbėjų tarp šio gamintojo produkcijos turėtojų.
Manau zurnalas skirtas megejams.. nes rimti fototechnikos vartotojai zino ka pirkti ir ko jiems reikia!! Paskaitykite forumo temas suprasite kas laiudzej neaisku ir ko mums reikia! Nebukite tarsi seimas.... Tau pavizdys.. renkiesi masina iki 20 000 ziuri 2 zurnalai viename apraso masinas iki 20 000 kitame nuo 1000 000 Ir kuri pirksi???? PAPRASTA IR LOGISKA net ekonomikos mokslu baigt nereikia!!
Ps. minusus delioti vaikiska!!!!!
Manau atsiras ir toks palyginimas ;)