Pamąstymai apie autorines teises
2010.04.12  Straipsniai:  Redagavimas  59 10001
 
mlu: Rask 10 skirtumų   Komentarai [58]

Šiandien pradedam skaitmeninių fotomanipuliacijų konkursą. Konkursas vyks 3 savaites - iki  gegužės 2 dienos. Laimėtojams dovanosim daug gerų knygų.

Šia proga siūlau pamąstymus apie autorines teises. Fotomanipuliatoriams tai turėtų būti ypač aktualu - juk dažnai manipulacijose tenka panaudoti svetimas nuotraukas. Ar tai leistina?..

Kas keli mėnesiai iš eFoto su trenksmais išmetamas koks žinomas, gerai vertintas bet kitų nuotraukas savo manipuliacijose panaudojęs fotografas (fotomanipuliatorius). Rodos, taip ir reikia elgtis - autorių teisės šventos! Bet ar viskas taip paprasta..?
Paprasta yra tik teisiniu požiūriu. Bet teisė taikoma ir suprantama skirtingai. Vieniems ji taikoma labai griežtai, kitiems panašūs 'nusikaltimai' atleidžiami. Pasiaiškinkim. Gal tai padės rasti bendrą kalbą tarp įstatymo fundamentalistų ir realistų.



Kas yra nuotraukos vagystė?

Dauguma nuotraukų yra saugomos įprasta ir labai griežta apsauga: Visos teisės saugomos - Autorius turi visas teises į darbą.
Tai reiškia, kad be autoriaus leidimo negalima naudoti nei nuotraukos, nei nuotraukos fragmento.

Pasaulyje plinta Creative Commons (CC) teisės - tai autorių leidimas naudoti jų darbus neatsiklausus autoriaus ir nesumokėjus. Tai smarkiai palengvina svetimų darbų naudojimą. Yra daug CC teisių variantų: galima riboti turinio naudojimą komerciniams tikslams, neleisti manipuliuoti turinį (plačiau). Dažniausiai reikalaujama nurodyti autorių (duoti nuorodą).
Beje, liberalusis CC Lietuvoje nėra teisėtas. Tad nėra net tokio plyšėlio griežtoje autorių teisių apsaugos užtvaroje.


Vagia beveik visi

Pavardinkim, jei tai neatrodo akivaizdu:

  • Ar klausote tik pirktą ir nemokamą muziką? Filmus ir žaidimus tik perkate ar nuomuojate?
  • Ar Facebook, savo blog'e ir kitur svetimas nuotraukas rodote teisėtai?
  • Ar lankotės tik legalias nuotraukas ir turinį rodančiuose tinklalapiuose? (ar remiate vagis?)
  • fortis: Dviratukas: nepavyko (Olandija 2002 m. daug dviračių. Visokių.)   FOTOISTORIJA
    Ar cituodami kitus tinklalapius ar leidinius atsiklausiate jų leidimo?
    .. galų gale ..
  • Ar nuotraukas redaguojate legalia programine įranga?
  • ilgesnis negalima sąrašas.

Tai ne pasiteisinimas. Tai faktas, kurio neįmanoma ignoruoti.

Ypač nelengva fotomanipuliatoriams

Klausimas visiems eFoto manipuliatoriams: ar teisėtai naudojate kitų fotografų nuotraukas? Gal tik mažuma galės pasigirti, kad naudojo tik savo nuotraukas arba svetimų vaizdų naudojimą suderino su autoriais. Vieniems nepasisekė - juos 'pričiupo'. Kiti prasmuko ir džiaugiasi gerais įspūdingų vaizdų įvertinimais. Kartais į vagystes tiesiog nekreipiama dėmesio.
Pavyzdžiui, daugumą linksmo žaidimo 'Manipuliuok' autorių galima teisėtai apkaltinti vagystėmis.
Taip, jei žiūrėti griežtai teisiškai. Bet kaip jau minėta straipsnio pradžioje: ne viskas taip paprasta...

Vagystės internete

Neseniai pasirodžiusio tyrimo duomenimis tik apie 11% interneto turinio yra originalus. Tuo nesunku patikėt - turinys internete daugiausia generuojamas Copy/Paste principu.
www.editorsweblo..

Dauguma kopijuotojų naiviai mano, kad galima naudoti svetimus darbus, jei nurodomas autorius. Ne! Tai vagystė. Svetimus darbus naudoti galima tik gavus raštišką (!) autoriaus leidimą.
Liaudies išmintis sako: tave sulaužys, jei nebūsi pakankamai lankstus. Realybė rodo, kad taip atsitiko su autorinėmis teisėmis - įstatymai labai griežti, o legalaus turinio internete vis mažiau.

eFoto.lt

eFoto stengiasi laikytis autorinių teisių: mūsų straipsniuose rodomos tik nuotraukos, kurias leidžia rodyti darbų autoriai. Retais atvejais, remiantis sąžiningos panaudos principu (Fair use), straipsniuose pristatant įdomius fotografus, panaudojamas vienas autoriaus darbas.
Bet eFoto ir kitiems sąžiningiems tinklalapiams vis sunkiau konkuruoti su daugybė tinklalapių, kuriuose rodomas įspūdingesnis, bet vogtas turinys.

Ką daryti?

Realiai - nieko. Jūsų nuotraukos taip pat neapsaugotos nuo vagysčių. Revoliucijos nepadarysim, nieko naujo patys neišrasim - turinys internete yra ir liks labai lengvai kopijuojamas. Su turinio vagimis galima susitarti gražiuoju, galima pagrasinti ar realiai kreiptis į teismą.
Bet teisybę geriau pradėti ginti keičiant savo požiūrį: nevogti svetimų nuotraukų, programų, muzikos (bent kartais užmokėti), o iš kitos pusės - į fotomanipuliatorius galime žvelgti šiek tiek nuolaidžiau - juk jų 'nusikaltimai' dažniausiai nėra didesni už jūsų.

Kaip derėtų elgtis fotomanipuliatoriams

Fotomanipuliacija - tai specifinis žanras. Dažnai, kuriant fotomanipuliacijas, prireikia motyvų, kurių niekaip nerasi savo archyve. Tad svetimų nuotraukų naudojimas kartais neišvengiamas.
Jei sukurtoje manipuliacijoje pagrindiniai elementai yra iš svetimų nuotraukų, tokią manipuliaciją neetiška duoti vertinimui - visgi čia vertiname fotografijas, o ne manipuliavimo sugebėjimus.
"Elkis su kitais taip, kaip norėtum, kad elgtųsi su tavimi" - tai tinkamas elgesio kodeksas fotomanipuliatoriams.
Gal nieko baisaus, jei nepranešta apie panaudotus nedidelius nuotraukų fragmentus. Dažnai tai būna tiesiog tipinė faktūra. Tokių elementų net pats autorius kartais neatpažintų svetimoje manipulaicijoje. Ar toks svetimų darbų naudojimas - vagystė? Gal... Bet autoriai neturėtų labai pykti, o fotomanipuliatorių neturėtume labai bausti. Už nedidelius 'nusikaltimus' eFoto erdvėje pakaktų gal tik kelių įspėjimų, vėliau statuso "Nesiseka" savaitei. Už rimtas arba pasikartojančias vagystes skiriama rimčiausia bausmė - amžinas "Nesiseka".
Aišku, svetimų darbų pateikimas, kaip savų yra visiškai neleistinas.
O manipuliacijose teisingiausia būtų naudoti Creative Commons nuotraukas.

Kur gauti nemokamų nuotraukų?

Creative Commons (CC) autorinės teisės – tai kūrinių autorių leidimas nemokamai naudoti jų darbus. Plačiau.
Naudojant CC nuotraukas, būtina nurodyti nuotraukų autorius.

CC nuotraukas galima rasti:

Internete galima gauti ir visiškai laisvai platinamų nuotraukų – tokiais atvejais autoriai neprašo nurodyti autorystės. Nemažai tokių darbų siūlo Devianart bendruomenė. Pavyzdžiui.


Tokie pamąstymai apie autorines teises. Čia nesistengta duoti konkretaus atsakymo (nesu teisininkas). Dažnai vieno atsakymo nėra ir negali būti - nėra tik juoda ar balta, nėra tik vagys ir sąžiningi žmonės. Realiam gyvenime tenka ieškoti kompromiso tarp ypač griežtų įstatymų, sveiko proto logikos ir elementaraus padorumo. Jei atsakymą rasti taip ir nepavyksta, geriau naudotis seniausia rašyta taisykle: "Nevok". ;)

eFoto redaktorius Ignas Urbonas.


Komentarai
  • ricardo božeoduvančikas
    ricardo božeoduvančikas 
      2010.04.12, 10:25, vertino: Gerai, , rašė:
    Laukiau sito konkurso...reiks savo pilkas smegenu lasteles privesrst dirbt:))jokiu svetimu detaliu:::
  • migle.ka
    migle.ka 
      2010.04.12, 10:41, vertino: Gerai, , rašė:
    Puikiai surašei! Ačiū!
    Mane jau kuri laikas neramina tai, kad autorius gali pakeisti creative commons į copyright jau po to, kai tu jo darbą panaudojai cc teisėmis.
  • eFoto redaktorius    2010.04.12, 10:53, rašė:
    geras klausimas. Atsakymo, vėlgi, labai aiškaus nėra. Tavo teises į darbą visad lieka, tad visad gali nurodinėt kaip tuos darbus naudoti. CC - tai tik pasiūlymas nemokamai naudoti nuotraukas. Bet kaip minėta, CC Lietuvoje nėra teisiškai reglamentuotas. Tad visad gali pareikalauti nustoti naudoti nuotrauką. Tai ir gerai ir blogai (nuotraukų naudotojams). Bet nereikia į viską žiūrėt tik teisiškai. Dauguma dalykų sutvarkoma gražiuoju, be sutarčių ir advokatų ;)
  • kosmozova
    kosmozova 
      2010.04.12, 10:58, rašė:
    manau, kad gražiuoju tik skamba gražiai // nebuvimas reglamentų to nepateisina // vakarų šalių praktika "gražiojo" reikalų sutvarkymo vengia kaip išgalėdama, taip įvesdama daugiau apribojimų, tačiau ir tvarkos bei nesusipratimų
  • migle.ka
    migle.ka 
      2010.04.12, 11:05, vertino: Gerai, , rašė:
    norėtųsi pasikliauti geranoriškumu. belieka tikėtis, kad neužsirausi ant mėgėjo pasipelnyti.
    kita vertus, kuo aiškiau kiekvienas supras savo teises ir kuo sąmoningiau naudosis jomis (tiek c, tiek cc), tuo mažiau šansų, kad iškils nesusipratimų. bent jau tarp sąžiningų (su savim ir kitais) žmonių. taigi švietimas turėtų pagelbėti :)
  • Fobas
    Fobas 
      2010.04.12, 10:46, rašė:
    Pakomentuokit, prašau, kas išmanot labiau anglų kalbą šį puslapį www.flickr.com/photos/27805557@N08/
  • Netingiu
    Netingiu 
      2010.04.12, 11:22, rašė:
    O ką čia komentuoti? Tiesiog jei naudoji nekomerciniais tikslais reikia pridėti nuorodą iš kur paėmei šitą nuotrauką/medžiagą. Ir būtų gerai, kad po nuotrauką į jo komentarus įmestum nuorodą į savo manipuliaciją
  • Fobas
    Fobas 
      2010.04.12, 11:46, rašė:
    Dėkui :) Tai kaip supratau lyg ir nebūtų vagystė...
  • Lima
    Lima 
      2010.04.13, 01:07, rašė:
    Jūsų nurodyta JoesSistah (viena populiariausių Flickr tekstūrų kūrėjų laisvam naudojimui) savo tituliniame puslapyje yra nurodžiusi konkrečias sąlygas visoms savo nuotraukoms ir tekstūroms bendrai: jei nesi prisijungęs Flickr'yje, jei neturi savo profilio nuotraukytės, profilio aprašymo, kontaktų, savų nuotraukų ir naudodamas jos darbus, jų nekomentuosi (nepadėkosi su nuoroda į savo darbą), ji tave užblokuos.  Jei nori savo sukurtą manipuliaciją panaudoti komerciniais tikslais, tik tada turi jai parašyti asmeninę žinutę ir gauti leidimą. Kiti autoriai po kiekviena nuotrauka ar tekstūra atskirai parašo, ko jie nori (kad įkeltum nuorodą į koment. langelį ar mažą savo darbo nuotrauką). Reikia kiekvienu atveju pasiskaityti. Bet visi be išimties reikalauja, kad po savo manipuliacija nurodytumei panaudotų darbų autorius. Dėl panaudojimo beveik niekas neprašo iš anksto tartis, jei ne komercijai ir jei jos pažymėtos CC
  • Fobas
    Fobas 
      2010.04.13, 06:39, rašė:
    Dėkoju :) Dėkoju dar ir už tai, kad šį puslapį radau tamstos pagalba :)
  • kosmozova
    kosmozova 
      2010.04.12, 10:54, rašė:
    dar pridėčiau, kad įkeliant nuotrauką būtų ne prošal uždėti "varnelę" šalia panašaus teksto kaip " esu šios nuotraukos autorius" // manau, tas prisidėtų kiek prie atsakomybės jausmo ugdymo
  • Evaldas.
    Evaldas. 
      2010.04.12, 11:16, rašė:
    Visų pirma labai tendencingas straipsnis apie "vagystes". Manau, į viską žiūrima ne iš tos pusės. Siūlyčiau paskaitinėti Džiugo rašinius (www.nezinau.lt/) apie autorines teises. Visų antra, CC Lietuvoje teisiškai neįtvirtinta, todėl naudojant CC nuotraukas taip pat yra "vagiama".
  • eFoto redaktorius    2010.04.12, 11:20, rašė:
    pasakyk iš kurios ne tos pusės čia žiūrima?
    Džiugas vos ne mintinai žinomas - pagrindinis šių problemų Lietuvoje aprašinėtojas tikrai.
    Siūlai net ir CC uždrausti naudoti?
  • Evaldas.
    Evaldas. 
      2010.04.12, 11:25, rašė:
    Internete daugiausiai nuotraukas publikuoja tokie fotografijos mėgėjai kaip aš. Jie siekia būtų pastebėti, siekia būti įvertinti. Dažnai tokios nuotraukos neturi visiškai jokios komercinės vertės - bet kuriam stock'e yra šimtai geresnių nuotraukų. Todėl koks tikslas neleisti tomis nuotraukomis naudotis kitiems nekomerciniams tikslams? Ar tas žmogus, kuris taip gina savo teises į nuotraukas, kada nors turės kokios nors komercinės naudos iš jų?

    [...] Galima ir daugiau išsiplėsti. Tiesiog mano nuomonė kitokia ir nenoriu čia sukelti beprasmių diskusijų...
  • d.chmieliauskas
    d.chmieliauskas 
      2010.04.12, 11:38, rašė:
    labai geras poziuris
  • eFoto redaktorius    2010.04.12, 11:48, rašė:
    neatsakei kas labai tendencinga straipsnyje? Kaip tik mėginau iš visų pusių pažvelgti.
    O ką parašei yra tikra tiesa, tai rašiau ir aš: www.efoto.lt/naujienos/creative_commons_teises
  • AntanasB
    AntanasB 
      2010.04.12, 12:53, rašė:
    Ilgai galima diskutuoti šia tema... Ir čia apibrėžti įstatymais viską ganėtinai sudėtinga. Tačiau, kad ir kokie durni tie įstatymai bebūtų, jie yra įstatymai ir jų reikia laikytis. Ir kad ir kaip beteisintum tą manipuliatorių, kuris naudoja kitų nuotraukas, kad ir kokiam nekaltam tikslui - formaliai jis vis tiek vagia. Ir tikrasis nuotraukų autorius, vis tiek bet kuriam teisme bus teisus, nes ne veltui po nuotrauka parašyta "VISOS teisės saugomos". Tad naudoti nuotraukas be atsiklausimo - yra negerai, nes dažnai nežinome, ką tas autorius turėjo omeny dėdamas tą kopyraitą. Todėl manau geriausias variantas būtų tiesiog atsiklausti autoriaus. Manau tikrai bus nesunku rasti tokį darbą, kurio autorius mielai sutiks naudoti jo nuotraukos fragmentus... Be to, kartais dar yra tokie dalykai - kiek ten yra tavo, o kiek kitų darbų. Jei viena gėltytė kamputį kitų - tai gi nieko nekeičia, bet kartais manipuliacijos autorius į kampą deda tik savo niekam nepastebimą gėlytę, o visa manipuliacija yra   kitų darbai...
  • fricas
    fricas 
      2010.04.12, 13:22, rašė:
    pasaulis sukasi ant melo ir apgaulės supynių ir linksmai krykštaudamas šaiposi iš visų, tad nėra pagrindo kovot su tuo ko nėra ir gal niekad nebus. Mes visi suprantame kad kurdamas tada turėtum prirašyt jaučio skūra ir išsiūst begales prašymų, kad leistu panaudot vienmą ar kitą darbą. Manau kad palikim tai kiekvieno asmens sąžinės balsui ir nebūkime teisėjai, nes ir patys nesame šventi...
  • Evaldas.
    Evaldas. 
      2010.04.12, 14:58, rašė:
    "Naudokitės į sveikatą – aš ne iš tų, kurių mirties reikia sulaukti, kad galėtumėte skaityti, diskutuoti, dalintis ar kritikuoti." (iš viešojo naudojimo manifesto, via: www.nezinau.lt/viesojo-naudojimo-manifestas).
  • Laurynas.
    Laurynas. 
      2010.04.12, 14:57, rašė:
    Dar vienas neblogas nemokamas stock:
    www.sxc.hu
  • eKG
    eKG 
      2010.04.12, 15:15, rašė:
    O čia gera "online" nuotraukų redagavimo programa pixlr.com/
    Primena PS ir yra visokių kalbų.
  • EvillSpell
    EvillSpell 
      2010.04.12, 15:32, rašė:
    aš prie to paties norėčiau užduoti klausimą :) Kodėl tada deviant arte niekas neišmeta ar kitaip visaip neprikimba prie manipuliatorių naudojančių svetimas nuotraukas ir nurodančius autorius ir t.t. (esmė, kad stockeriai dažniausiai yra iš to paties puslapio)? Ir kodėl nėra norinčių susiburti į grupę daryti nuotraukas ir leisti kitiems jomis naudotis už dyką, būtent efoto puslapyje? (taip mačiau čia yra nuotraukų, bet tarkim reiklesniems to nepakanka)
  • eFoto redaktorius    2010.04.12, 15:52, rašė:
    Devianart kažkaip nepavyko rasti paieškos pagal autorines teises. Tai yra?
    eFoto - yra. Bet tikrai laisvo naudojimo Copyleft teisių lt.wikipedia.org/wiki/Copyleft. Jas pridėti nėra sunku. Ar tokių reikia? Ir kaip jas pavadinti? Ne copyleft juk ;)
  • Tomas Dinda
    Tomas Dinda 
      2010.04.12, 16:17, rašė:
    O kaip su idejom? Jeigu pamatai nuotrauka, kurioje patiko tau ideja, bet i ja ziuredamas matai iskart kaip tu ja noretum matyti savaip ir igyvendintum. praktiskai ideja butu vogta ir sudejus abi nuotraukas matytusi, kad paimta ta pati ideja tik kitaip igyvendinta. Kaip su tokiais? Ps. Idomu pasidare nes pries pora savaiciu facebooke maciau pas viena lietuvos fotografa tokia nuotrauka kur buvo paimta ideja ir po to  kitas vartotojas ji apkaltino vagiu ir idejo nuoroda i anglo fotografo nuotrauka.
  • rpf
    rpf 
      2010.04.12, 16:55, vertino: Gerai, , rašė:
    čia jau moralės reikalas :) jei grynai kopijuoja, tik savom pastangom - na, gal ir idėjos vagystė, bet teisiškai lyg nieko negali prikabint, nebent daug pinigų advokatui turi.
    man asmeniškai žiūrint kitų darbus kyla savos idėjos, kitokios.
  • Varanas
    Varanas 
      2010.04.12, 17:33, rašė:
    Idėja nėra žmogaus nuosavybė po jos atskleidimo, jei ji nėra patentuota. Patentų nuotraukoms lyg neregėjau :)
    Ir šiaip - manyčiau, jog "pavogta idėja" būtų ne nukopijavus modelio pozą ar objekto kompoziciją, o pavogus kokius apšvietimo brėžinius, modelio makiažo receptus ar 1:1 nukopijavus kažkokį projektą..
    Dabar idėjas aš pats vagiu. Kaip kitaip mokytis fotografuoti ? :) Pastebėjus kažką įdomaus - natūraliai kyla noras pabandyti tai atkartoti. Vėliau gautus rezultatus asimiliuoji prie savų idėjų ir darbų..
  • Lapsurdokas
    Lapsurdokas 
      2010.04.12, 20:50, vertino: Gerai, , rašė:
    Visa laime, kad ideju kolkas dar niekur pasaulyje nesaugo jokios autorines teises..
  • eKG
    eKG 
      2010.04.12, 22:01, rašė:
    Šiaip tai saugo. Tik čia žymiai daugiau niuansų ir keblumų, nei kai kalba eina apie pačias nuotraukas. Su tuo labai greitai būtum supažindintas konkurentų, jei savo nuotraukas pardavinėtum už Lietuvos ribų.
    Jei neklystu, visas pelnas, gautas už kažkokio žmogaus idėjos panaudojimą, priklauso idėjos naudotojui, bet pati idėja jam nepriklauso ir ją savintis - nusikaltimas.
    "Intelektualioji nuosavybė yra nemateriali, ji atsiranda iš kūrybinių žmogaus pastangų. Yra 4 šios nuosavybės rūšys: patentai, autorių teisės, prekių ženklai, firminiai pavadinimai.
    • Patentas – tai išimtinė teisė gaminti, naudoti ir pardavinėti naudingą procesą ar mašiną (pvz., konservavimo procesą ar fotokopijavimo prietaisą).
    • Autorių teisės yra išimtinė teisė spausdinti, dauginti, pardavinėti ar demonstruoti rašytinę medžiagą, muzikos, meno kūrinius, fotografijas, kino filmus ar televizijo programas.
    • Prekių ženklas yra išskirtinis simbolis, sudarytas iš žodžio, raidžių, skaičių, piešinio, ar šių dalykų derinio, kurį naudoja prekybininkas ar gamintojas konkrečioms prekėms ženklinti.
    • Firminis pavadinimas yra žodis ar žodžių derinys, ženklinantis gaminį ar bendrovę. „Coca-cola“ yra vienas iš populiariausių firminių pavadinimų.
    Intelektualiosios nuosavybės teisė dar tik pradeda atsirasti, tai žinių, technikos ir sugebėjimų nuosavybė. Žmogiškasis kapitalas rinkoje virsta intelektualine nuosavybe.
    Prie intelektualiosios nuosavybės dar gali būti priskiriama informacijos nuosavybė. Šis terminas reiškia, kad tam tikri asmenys disponuoja tam tikra informacija ir žiniomis apie savo darbą. Pvz., fotolaboratorijos darbuotojas galbūt sugalvojo labai efektyvų būdą nuotraukoms ryškinti; padalinio vadovas gal žino labai efektyvų būdą konfliktams tarp pavaldinių valdyti; pardavėjas žino, kas priima pagrindinius su jo veikla susijusius finansinius sprendimus." (Genadijus KONOPLIOVAS Fenomenologiniai nuosavybės ir rinkos bruožai. Vilnius, 1995. ISBN 9986-08-024-X).
    Tingiu išrašinėti fotografams svarbiausius punktus. Kam įdomu, patys susiras. Literatūros yra labai daug, ypač anglų kalba.
  • Dark Schneider
    Dark Schneider 
      2010.04.13, 11:40, rašė:
    Jeigu idėja nepatentuota ar neužregistruota kaip prekinis ženklas ar kitokia nuosavybė, tai ji ir nesaugoma. Niekur jūsų komentare neradau argumentų tvirtinančių priešingai.
  • eKG
    eKG 
      2010.04.13, 12:21, rašė:
    Na mano komentare yra tik labai labai maža dalis informacijos. Kas tuo metu pasitaikė po ranka, tą ir pacitavau. Ir šiaip aš neteisininkas, bet intelktualiąja nuosavybe domiuosi, nes savo darbus parduodu kaip meno kūrinius. Privalau žinoti, ką aš galiu daryti, ko ne, ką gali ir ko negali klientai ir pan.
    Netikiu, kad už originalaus meno kūrinio pakartojimą kažkas įkiš į kalėjmą, ar užvers baudomis, tačiau tai tikrai garantuos išspirimą iš fotomenininkų bendruomenių.

    O dar dėl tų idėjų. Žinau konkrečių atvejų, kai patentai anuliuojami, nes buvo paremti kitų asmenų viešai paskelbtomis idėjomis. Tai labiau būdinga kompiuterinei technikai, medicinai, genetikai, lazeriams ir kt. specifinėms sritims. Fototechnikoj apie patentų karus nieko ypatingo kaip ir negirdėjau, nors realiai canon ir nikon vieni kitus gali mirtinai nutapyt po teisnus.
  • Dark Schneider
    Dark Schneider 
      2010.04.13, 13:24, rašė:
    Na, mano manymu, tokiose techniškose srityse kaip kompiuterinė technika, medicina ir t.t. galima pelnytis būtent iš idėjų, todėl natūralu, kad ten jos labiau ir apsaugotos, tam yra patentai ir jų registravimo taisyklės- neužpatentuosiu aš dabar to ką visi jau kurį laiką žino ir naudojasi (sutinku su fraze "nes buvo paremti kitų asmenų viešai paskelbtomis idėjomis"). Tuo tarpu tokiose srityse kaip fotografimas, tapyba ir kitoks menas, pelną gauni ne tiek už idėją kiek už jos realizavimą - nuotrauką, piešinį, muzikos kūrinį ir pan.. Kaip jau minėjo, jei šaus idėja nufotografuoti Trakų pilį salei ledžiantis, tai tik tos idėjos realizacija bus kažko verta o ne pati idėja, nes dar gal pusšimčiui žmonių šaus tokia pati idėja nufotografuoti Trakų pilį saulei leidžiantis ir kaip gali atsirinkti ar kažkas nuo kažko tai nukopijavo. Arba sugalvosiu pavyzdžiui kaip ir Čiurlionis muzikos pagalba pavaizduoti jūrą, bet jei tai darysiu savaip, o ne paimsiu Čiurlionio natas ir tik kelias pakeisiu, tai manau viskas tvarkoj, tiesiog bus mažai originalumo ir meninė vertė mažės. Mene sakyčiau susiduriama daugiau su plagijavimu, bet tai jau yra panašiai kaip nnuotraukos fragmento panaudojimas manipuliacijoje - nuotraukos perpaišymas (naudojamas produktas, pagal kurį perpaišoma), muzikinio kūrinio melodijos panaudojimas (visokie muzikiniai fabrikai - faktiškai naudoja produkto fragmentą) ir t.t. Jei tiesiog pažiūrėjęs į nuotrauką sumanai taip pat nufotografuoti, bet nenaudoji tos nuotraukos kaip savo darbo pagrindo (t.y. perfotografuoji, uždedi filtrus kad kažką pakeistum, na vienu žodžiu manipuliuoji, arba - plonesnė riba - pasiimi tuos pačius daiktus, modelius pagal nuotrauką juos išdėstai, parenki foną, t.y. savo darbui sukurti naudoji kitą nuotrauką - mokymuisi gal ir tinka ir niekas nebaus, bet su komerciniu panaudojimu jau turbūt iškiltų problemų), o fotografuoji su savo modeliais, apšvietimu ir panaudoji tik idėją, tai abejoju ar kas nubaustų, bent Lietuvoje. Gal kažkur ir tai numato įstatymai.
    Na, bet čia tik mano tokia nuomonė šiuo klausimu :)
  • Lapsurdokas
    Lapsurdokas 
      2010.04.13, 12:09, vertino: Gerai, , rašė:
    www.nezinau.lt/reikia-diskusijos-apie-intelektine-nuosavybe...
    Siektiek klysti, pati ideja nera intelektine nuosavybe, jokioj literaturoj to nerasi. Saugomi tik konkretus kuriniai, ideju israiska, t.y. kaip jos igyvendintos (2 punktas nuorodoj)
    Yra visiskai normalu pasiimti kazkokia ideja, ir ja paciam igyvendinti savaip (tai yra pazangos pagrindas betkokioj srity) O su fotografija cia apskritai daugiau nei paprasta. Jei jau mygtuka pats spaudi, tai vienodas idejos igyvendinimas nelabai ir imanomas imho.
  • mlu
    mlu 
      2010.04.12, 20:32, rašė:
    Viskas aišku, o kodėl būtent mano nuotrauka pasirinkta straipsnio iliustracijai?
    Suprantu, kad tai tik nuoroda ir yra po nuotrauka nurodytas autorius (tik išdidinus), bet dabar žmonėm gali pasirodyti, kad mano nuotrauka kokia nors vogta, nes straipsnis apie autorinių teisių pažeidimus. Žodžiu toks kontekstas... Dažnai būna, kad skaitytojas perskaito tik antraštę, peržiūri iliustracijas ir susidaro klaidingą nuomonę. 
    :)
  • eFoto redaktorius    2010.04.12, 22:14, rašė:
    na atsiprašau...
    Galiu išimti. Bet nemanau kad kam nors gali tokios mintys kilti - juk vagis iš čia metam o ne demonstruojam jų darbus. O vaizduoti vagis tai ne nusikaltimas tikrai :) Labai vykęs kadras straipsniui - tas pats žmogus gali būt ir geradaris ir nusikaltelis.. Nors kartais priklauso iš kurios pusės pažvelgsi.
    Vat straipsnis apie manipuliatorius realiai. Jų, galia, dėl tavo minėtos priežasties negalėjau čia dėti.
  • mlu
    mlu 
      2010.04.12, 22:21, rašė:
    viskas ok, priniom :) išimt nereik - vis reklama :) šiaip maloniai nustebau savo pamatęs :)
  • Kailema
    Kailema 
      2010.04.12, 21:07, vertino: Gerai, , rašė:
    Visą dieną stebiu šią diskusiją.. Susidaro nuomonė, jog kiekviena kūryba gali būti palaikyta vagyste (idėjos, kompozicijos, elemento). Nemanau, jog apskritai egzistuoja darbas, kuriame nebūtų įmanoma įžvelgti svetimos interpretacijos, tik ar reikia..?
    Pasimokiau ir asmeniškai, kai gavau statusą Nesiseka, už tai, jog naudojau detales kitų autorių savo manipuliacijose. Nesvarbu, jog asmenišką Jų leidimą gavau. Tiesiog reikia nepamišti nurodyti naudojamo elemento (kad ir kas tai bebūtų) savininką, nors tai padaryti gali tapti  ir sudėtinga. Pvz. pas mane prikaupta didelė kolekcija psd . failiukų, brush'ų, tekstūrų. Paprastai turiu sutikimą iš autoriaus, tik ne visada konkrečiai atsimenu kuris elementas priklauso kuriam autoriui.
    Dabar paprastai nurodau ką ir kieno naudoju (arba tikrai turiu leidimą), ir su panaudoto elemento autoriumi dalinuosi savo manipuliacijom, jei tik jis to nori.
    Taigi mielieji, sėkmės kūryboje ir mažiau intrigų dėl paprastų dalykų ;)
  • Lima
    Lima 
      2010.12.08, 19:20, rašė:
    ¤nėraEilinį kartą ..., tik šį kartą ne tik nenurodei fragmentų autorių, bet ir Tennessee Williams žodžius nesiteikei pateikti kabutėse, kaip citatą ir nurodyti autoriaus pavardės. Tik po ilgo mano komentarų trinimo, visgi parašei, kieno tai tekstas...
  • deleteduser
    deleteduser 
      2010.04.12, 23:02, rašė:
    Visai neseniai ir aš buvau patekęs į slidoką situaciją :) Mano nuotrauką perpaišė (autorės teigimu - naudojo eskizui piešti), o po to paveikslą pardavinėjo. Tada dvejojau, ar pažeidžiamos kokios nors autorinės teisės, bet dabar viskam susigulėjus manau, kad nepažeistos. Bet nuomonė apie paveikslo autoriaus meniškumą susiformavo atitinkama. Kam įdomu, plačiau rašiau nemažai  http://medwezys.blogas.lt/autorines-teises-arba-ar-galima-.. Na o manipuliacijoms naudoti kitų padarytų nuotraukų fragmentus (iš kūrybinės pusės) yra visiškai normalu.
  • 5
    5 
      2010.04.12, 23:42, rašė:
    vardan akcijos, siūlau nueiti į tos dailininkės parodą, perfotkiti paveikslus ir pardavinėti..
    Nežinau kaip ir kur ten tu nori bylinėtis, bet pvz. stokuose, kurie visaip kaip teisiškai apsisaugoję, toks triukas vienareikšmiškai laikomas grubiu teisės pažeidimu. Svetimo darbo negalima perpiešti, konvertuoti į vektorinę grafiką ar pan. Tam tikrais atvejais galimas raštiškas autoriaus sutikimas naudoti jo nuosavybę. Antraip gresia banas su porfolio sudeginimu, bei uždarbio anuliavimu.
  • deleteduser
    deleteduser 
      2010.04.13, 12:09, rašė:
    Tai aš panašiai ir padariau, nufotografavau internetinį puslapį, kuriame pardavinėjamas šitas darbas, ir nusiunčiau nuotrauką autorei, siūlydamas įsigyti šita mano užfiksuotą "prabėgantį vaizdelį", po to ji nustojo su manimi bendrauti :D
  • Lapsurdokas
    Lapsurdokas 
      2010.04.13, 12:29, vertino: Gerai, , rašė:
    Na gi nereikia sitaip sureiksminti savo nuotrauku ir mygtuko paspaudimu :) Ir nereikia visiskai sutapatinti fotografijos su tapyba. Jei tu paveiksla perfotografuoji, tai tu darai paprasciausia paveikslo kopija, o ne fotografija. O ta moteriske vis tik savo paveiksla, o ne tavo vogta nuotrauka pardavineja.
    Ka pakeistu faktas, jei ji butu ta diena salia taves ant tilto su molbertu sedejus, ir lygiai tiek pat panasu paveiksla nutapius? Ar nemanai kad tai is esmes formalumas?
  • deleteduser
    deleteduser 
      2010.04.13, 13:19, rašė:
    Būtent tai ir norėjau aukščiau pasakyt. Iš mano požiūrio kampo tai tikrai nieko aš nepraradau, bet jei tektų susikeist kailiais... man būnant žmogum, profesionaliai užsiimančiu tapyba, perpiešinėti nuotraukas ir jas pardavinėt būtų gėda :)
    O dėl mygtuko paspaudimo sureikšminimo - nuotrauka tikrai nėra tik mygtuko paspaudimas. Šitam kadrui padaryti ir apdoroti skirtas pastangas susumavus gautųsi geras pusdienis (ir labai ankstyvus, šaltas ir drėgnas).
  • Lapsurdokas
    Lapsurdokas 
      2010.04.13, 14:05, vertino: Gerai, , rašė:
    Sutinku su tavim, ir manau kad toks paveikslas nevertas 700-950lt :) Siaip nenaujiena, kad pagal nuotraukas perpiestu paveikslu yra velniskai daug, ir kad jie neturi dideles menines vertes. Teko girdeti kad rimtesni tapytojai ar tuo besidomintys, labai aiskiai atskiria kada yra piesta pagal nuotrauka. Bet ir nemanau kad turetu buti labai geda, vien del to kad darbas neturi menines vertes. Sakykim tiek pat geda, kaip banaliai fotografuojant traku pili, saulelydzius ar kaciukus, ir pardavinejant ant atviruciu po 2lt :) Tiesiog cia baigiasi menas, prasideda amatas...

    O del mygtuko paspaudimo, nenorejau pasakyti kad neideta darbo, ar kad nuotrauka prasta, anaiptol. Bet jokia tapytoja is taves to neatims, tavo nuotraukos nesumenkins, ir nepasisavins. Netgi atvirksciai, priklausomai nuo poziurio, galima tai laikyti ivertinimu.
  • Lapsurdokas
    Lapsurdokas 
      2010.04.13, 13:12, vertino: Gerai, , rašė:
    Cia netaikau konkreciai siam atvejui, bet del stocku, tai pagal juos orientuotis tikrai neverta. Kadangi kiekvienoj saly skirtingi istatymai, tai jie nesismulkina, apsidraudzia nuo visu absurdu kokius tik imanoma isivaizduoti ir dar dar su didele atsarga. Paskaicius ju taisykles, tai gaunasi kad isvis niekur neimanoma komerciskai fotografuot, isskyrus studijoj arba mishko gilumoj :) Pagal juos, netgi tam kad save fotografuot, butinas savo paties rastiskas leidimas :D
  • 5
    5 
      2010.04.13, 13:50, rašė:
    na žinai, kur nors Afganistane nušauti žmogų irgi "no big deal". Visur sava specifika..
    Paliksi dviratį prie parduotuvės, aš atėjęs pavažinėsiu, nieko nesugadinsiu, pastatysiu į vietą irgi nieko tokio, bet įtariu, kad tau tai nepatiktų- tiesa?
  • Lapsurdokas
    Lapsurdokas 
      2010.04.13, 14:17, vertino: Gerai, , rašė:
    Jei tikrai nieko nesugadinsi, ir laiku grazinsi, tai prasom :D
    Bet cia jau kvepia intelektines ir materialios nuosavybes tapatinimu. Negalima to daryti...
  • 5
    5 
      2010.04.13, 14:43, rašė:
    tai tik vaizdinis palyginimas. Žinoma, kad skirtingos nuosavybės rūšys. Tik gal tame ir yra nemaža dalis nesusipratimų. Tu neprieštarausi, kad pasinaudos tavo nuosavybe, kitam tai bus nepriimtina, trečias norės gauti mokestį už naudojimą.
  • Kailema
    Kailema 
      2010.04.13, 13:22, vertino: Gerai, , rašė:
    O man už ką minusas..? Kokią netiesą pasakiau..? :/
  • rd
    rd 
      2010.04.13, 12:23, rašė:
    perskaičius kai kuriuos komentarus, pagalvojau, ką man tai primena... ogi "Cавхоз 2-го дома Старсобеса был застенчивый ворюга. Все существо его протестовало против краж, но не красть он не мог. Он крал, и ему было стыдно. Крал он постоянно, постоянно стыдился, и поэтому его хорошо бритые щечки всегда горели румянцем смущения, стыдливости, застенчивости и конфуза." Citata iš I.Ilfo ir E.Petrovo romano "Dvylika kedžių"...
    Niekam netaikau, tebūnie tai bus bendra saviironija...:))
  • Kalka (išsitrynęs)    2010.04.13, 12:40, rašė:
    PASIŪLYMAS KONKURSUI:

    gal reikėtų konkursinį darbą daryti ant kažkokios foto (kurią duotumėte geros kokybės atsisiųsti dalyviams). Norėjau pasakyti, kad daroma būtų ne bet kas, bet pvz. sąlyga, kad naudojant kažkokią foto kaip pagrindą padaryti manipuliaciją. Būtų daug įdomiau ir dalyvauti ir vertinti. Tarkim pagrindas duotas, o manipuliacinė medžiągą naudoti iš savo archyvo ir žiūrėti kas gausis :) pasistengti reikės...


      www.fotobites.lt nuolaida fotoknygoms, albumams, fotožurnalams galioja iki gegužės 1 dienos.

Jūsų komentaras

Rašyti komentarus gali TIK užsiregistravę eFoto.lt dalyviai. Užsiregistruoti