galėsim dirbti kaip organizuotas UAB'as:D
Kalibratorius „Eye One Display 2" mums testuoti pateko kaip rinkinio „Colour Confidence Studio XR2" sudėtinė dalis. Be jo, rinkinyje yra speciali programinė įranga „Eye One Match 3", komplektas „Kodak Colour Management Check-Up Kit" (7 ant fotopopieriaus atspaustos nuotraukos ir kompaktinis diskas su šiomis nuotraukomis tif formatu bei daugumos šiuolaikinių spausdintuvų spalvinių profilių biblioteka), taip pat dvipusis pilkai baltas medžiaginis „Total Balance" skydas fotoaparato spalviniam balansui nustatyti. Toks rinkinys leidžia kontroliuoti fotografavimo, nuotraukos apdorojimo kompiuteryje ir spausdinimo darbus. Reikia paminėti, kad sudėtinės rinkinio dalys - skirtingų gamintojų produktai, o „Colour Confidence" prekės ženklas reprezentuoja spalvų valdymo sprendimus, taigi jei jums reikia tik monitoriaus kalibratoriaus, pasidomėkite „X-Rite" (anksčiau - „GretagMacbeth") produkcija, „Eye One Display 2" yra šios įmonės gaminys. Štai kokią prekės ženklų įvairovę mums suteikia šiuolaikinė rinkodara.
Ypatingo pasiruošimo ketinant pradėti derinti nereikia. Tik pageidautina, kad monitorius jau būtų įjungtas ne mažiau kaip valandą. Programa „Eye One Match 3" įdiegiama greitai, o grafinė sąsaja lengvai suprantama. Programos langas suskaidytas į tris dalis: kairėje rodomas veiksmų eiliškumas, viduryje aprašomas ar grafiškai vaizduojamas vykdomas procesas, dešinėje - pagalbos juosta. Pastarojoje esanti informacija pateikiama ir atskiru pdf formato dokumentu diegimo diske, ją verta išsistudijuoti prieš pradedant darbą. Kaip matome, programa yra pritaikyta ne tik monitoriams, bet ir projektoriams, skeneriams, spausdintuvams ir netgi skaitmeniniams fotoaparatams kalibruoti, ir tai atliekama su skirtingais išoriniais įrenginiais.
Mūsų turimas kalibratorius „Eye One Display 2" skirtas tik monitoriams kalibruoti. Darbo pradžioje galima pasirinkti kalibravimo būdą: paprastą, labiau automatizuotą ar skirtą pažengusiems vartotojams. Taip pat yra numatytas visiškai automatinio kalibravimo būdas tiems monitoriams, kurių programinė įranga visapusiškai suderinta su „Eye One Match 3" (naujesni „Eizo", NEC, „Sony", „Apple" monitoriai).
Kitas pasirinkimas pradedant darbą - monitoriaus tipo nustatymas. Įdomu tai, kad nešiojamųjų kompiuterių ekranai išskiriami į atskirą klasę. Mes testiniam kalibravimui naudojome LCD tipo „NEC MultiCync LCD 2190 UXi" monitorių. Beje, patalpos apšviestumas ir apšvietimui naudojamo šviesos šaltinio spalvinė temperatūra turi įtakos darbui su monitoriumi. Todėl pirmiausia šie parametrai yra įvedami į programą. Jei jie nėra žinomi, naudojant „Eye One Display 2" jie gali būti pamatuoti. Ant kalibratoriaus dedamas matinės plastmasės gaubtas, o kalibratorius procedūros metu laikomas prie monitoriaus, kaip pavaizduota iliustracijoje.
Pav. 1. Darbo vietos apšviestumas bei esamos šviesos spalvinė temperatūra matuojama naudojant „Eye One Display 2" kalibratorių su specialiu priedu - matinio plastiko gaubtu.
Pav. 2. Kalibratoriaus padėtis atliekant kontrasto, šviesumo ir spalvinio suderinimo testus.
Griežtų reikalavimų patalpoje esančios šviesos spalvinei temperatūrai nėra, tačiau rekomenduojama reikšmė pagal ISO normą Nr.3664 (www.iso.org) - 6500 kelvinų. Mūsų patalpoje kalibratorius nustatė 5900 kelvinų reikšmę. Trumpai galima priminti, kad „mėlynesnė" šviesa nusakoma didesniu nei 6500 kelvinų skaičiumi, „geltonesnė" - mažesniu.
Tolimesniam kalibravimo etapui prietaisas tvirtinamas prie monitoriaus ekrano taip, kad kalibratoriaus sensorius kuo labiau priglustų prie matuojamo paviršiaus. Taip įtvirtinę kalibratorių, įvykdome optimalaus kontrasto paieškos procedūrą. Tam reikia monitoriaus valdikliais nustatyti maksimalią kontrasto reikšmę ir kalibravimo programoje paleisti kontrasto tikrinimo testą. Testo metu ekrane rodomi įvairūs nespalvotų pustonių pavyzdžiai. Kontrasto reguliavimo testo pabaigoje programa pateikia aktyvią lentelę, kurioje siūlo pasirinkti optimalią kontrasto reikšmę testuotam monitoriui (pateiktoje iliustracijoje - optimalus pasirinkimas).
Suderinus kontrastą, galima atlikti analogišką monitoriaus šviesumo suderinimo testą . O paskutinis ir daugiausiai laiko atimantis žingsnis - spalvinių testų matavimai (vienas matavimų epizodas pavaizduotas mūsų kalibruojamo monitoriaus iliustracijoje). Šis etapas trunka apie 10 minučių ir jam pasibaigus programa „Eye One Match 3" yra pasirengusi įdiegti naujai suformuotą spalvinį profilį. Kaip ir „Adobe Gamma" atveju, galime palyginti, kaip monitorius rodo prieš ir po kalibravimo. Baigiant darbą su programa, spalvinis profilis automatiškai įdiegiamas į kompiuterį. Kalibruoti derėtų reguliariai kas 3-4 savaites, nes monitoriaus ekranas laikui bėgant kinta, taigi vienam kartui pasiskolinti iš kolegų kalibratorių tikrai nepakanka.
Tad galime nedvejodami teigti, kad vidutinės klasės „Eye One Display 2" kalibratorius yra nepamainomas atliekant darbą, reikalaujantį tikslaus spalvų atkūrimo. Gali kilti klausimas, ar tikrai reikia tokios klasės daikto, jei kalibratoriai veikia pagal daugiau ar mažiau vienodą principą. Esminis skirtumas, ko gero, tik programinė įranga. Pigesnis kalibratorius derinimo darbui naudos paprastesnius spalvinius taikinius, dažniausiai - tik raudonos, mėlynos ir žalios spalvų pustonius. O mūsų atveju šiam reikalui buvo naudotos visos spalvos, esančios fotografams žinomoje „GretagMacbeth" spalvų paletėje. Tai, o ir kalibravimo rezultatai, kelia tik pasitikėjimą.
Skaitmeninio fotoaparato automatinis spalvinio balanso („White balance") nustatymas ne visuomet suveikia tiksliai, todėl fotoaparatuose yra numatyti keli papildomi spalvinio balanso režimai (kaitrinių lempų šviesa, liuminescencinių lempų šviesa, saulėta vieta, apniukusios dienos šviesa ir pan.). Tačiau ne visada gelbsti ir jie, ypač jei fotografuojamoje aplinkoje yra mišrių šviesos šaltinių. Tokiu atveju spalvinis balansas nustatomas rankiniu būdu pagal esamas sąlygas („Manual white balance"). Metodika paprasta - matuojamoje aplinkoje viso kadro plote fotografuojamas neutraliai pilkas fonas. Siekiant didesnio tikslumo pageidautina išfokusuoti („defocus") vaizdą taip, kad fono defektai neįtakotų matavimo rezultatų. Taip pat reikalaujama, kad fonas būtų apšviestas tolygiai. Nufotografavus tokį kadrą, fotoaparato meniu nustatome, kad naudosime individualų spalvinį balansą („Manual white balance") ir nurodome minėtąjį fono kadrą. Tokią procedūrą galima atlikti tik su fotoaparatais, turinčiais rankinį spalvinio balanso nustatymą. Vietoj pirktinio pilko fono galima naudoti ir po ranka esančius baltus ar šviesiai pilkus paviršius, tačiau tiksliausias rezultatas gaunamas kai naudojami specializuoti fonai (toks buvo įdėtas testams gautame rinkinyje). Paprastai šie fonai nėra dideli, dėl ko naudotis jais ne visada patogu. Ypač naudojant plačiakampius objektyvus, kuriais sunkiau sukomponuoti
foną per visą kadrą - foną tenka laikyti arti fotoaparato, o tai blogina matavimo kokybę. „Colour Confidence Studio XR2" rinkinyje esantis fonas vertas dėmesio dėl didelio, kokybiško paviršiaus ir mažo dydžio jį sulanksčius.Specialus sulankstomas skydas fotoaparato spalviniam balansui nustatyti. Išsiskiria dideliu ir kokybišku paviršiumi, sulankstytas užima nedaug vietos.