„Ciklopo“ studijos užkulisiai
2008.05.27  Straipsniai:  Žurnalas FOTO  Fotografų pristatymai  12 12182
 
Studija „Ciklopas“  
Pradedame naują skyrelį - „Studija". Jame pasakosime, kaip dirba didelės ir mažos fotostudijos, įlįsime į fotografų virtuvę, įkyriai, tačiau mandagiai klausinėsime, kaip ir su kokia aparatūra jie ruošia savo meninius patiekalus, kokia kiekvienos studijos atmosfera, kokie žmonės ten susiburia, nepamiršime pabarstyti ir druskos ant žaizdos klausinėdami apie honorarus bei kitus svarbius dalykus, apie kuriuos tegali sužinoti iš gandų. Pradžioje pristatome didžiausios Lietuvoje fotostudijos „Ciklopas" veiklą ir kūrybą.
Straipsnis buvo spausdintas žurnale FOTO.

„Pusė dvylikos ryto. Tomas Kauneckas atsainiai įžengia į savo studiją. Tai metas, kai visi mirtingieji darboholikai bėga pietauti į valgyklas. Tomas mintimis dar klaidžioja po vakarykštį simpatiškų žvaigždžių vakarėlį. Vos jis tingiai atsiverčia „Financial Times" , įbėga asistentė su kavos puodeliu ir konjaku. Tomas prisimena, kad po pusvalandžio ateis modelis, kurį turės fotografuoti „Vogue" žurnalo viršeliui. Jis paprašo asistentės atnešti dar vieną stiklą konjako - šį kartą modeliui. Po valandos, Tomui maloniai besišnekučiuojant su būsima viršelio mergina, baigiasi fotosesija. Jis suprato, kad per pirmas penkias minutes atlikti kadrai patys geriausi. Tomas praneša asistentei, kad ši išrašytų sąskaitą užsakovui, o pats kviečiasi merginą pietauti. Taip baigiasi dar viena sunki, bet pelninga darbo diena."
Nežinau, ar jūs taip pat romantiškai įsivaizduojate, kaip vyksta darbas lietuviškoje fotostudijoje. Prisipažinsiu, kai įžengiau į „Ciklopo" valdas, tikėjausi bent jau ramios ir kūrybingos atmosferos. Realybė, pasirodo, kitokia. Iš karto turiu patikslinti - tai, ką pamačiau, geriau būtų vadinti dirbtuvėmis. Tai buvusios gamybinės patalpos. Nepridengti vamzdžiai pasieniuose. Prie pat įėjimo surikiuoti stalai dviem eilėmis, kur pakankamai glaudžiai susėdę bendradarbiai. Kita patalpa skirta pačiai studijai: prie sienų sudėlioti rekvizitai, stovi dviračiai, viena patalpos dalis atitverta juodu audiniu, už jos ruošiama vieta fotosesijai, kitoje dalyje staliukas su senais odiniais foteliais - čia ir grimavimo, ir studijos žmonių pokalbių vieta. Antrame aukšte įsikūrę du fotografai Saulius ir Tomas. Ant grindų jau išdėlioti polietileno lapai, ant kurių pilamas baltas skystis. Juos peržengiu ir pamatau susikaupusį Tomą prie kompiuterio. „Gali dairytis, aš dabar ruošiuosi fotosesijai." Paaiškėja, kad šiandienos užsakymas iš reklamos agentūros - sukurti jaunos mamos su kūdikiu ant rankų portretą bei atskirai nufotografuoti pieną. Tuo metu keli asistentai skubiai derina apšvietimo lempas. Atvyko jaunutė moteris - modelis su savo dukryte. Prasideda grimavimas.

Studija „Ciklopas“  
Studija „Ciklopas“  
Studija „Ciklopas“  

















Tomas Kauneckas. 2004 metais kartu su fotografu Andy įkūrėme „Ciklopo" studiją. Andy - buvęs karo žurnalistas, dalyvavęs aršiausiuose karo taškuose, - atvyko į Vilnių ir nusprendė čia apsistoti. Aš turėjau tik savo aparatą, Andy investavo kiek pinigų, nusipirkome apšvietimo lempas ir pradėjome savo veiklą. Po metų išvykau aplankyti draugų į Niujorką. Ten būnant, manyje kažkas „trakštelėjo". Jau skrisdamas į Vilnių, išsikėliau sau tikslą - turime gerokai pakelti komercinės fotografijos lygį Lietuvoje. Subūriau 4-5 žmonių komandą - fotografus, asistentus, apsiprendėme savo darbais siekti vakarietiškos kokybės. Visi buvome fotografijos fanatikai, tiesiog juodai dirbome - nebuvome „svaigalai", manantys, kad daug kas susiklostys savaime. Tiesą sakant, manau, kad iki šiol komercinės fotografijos lygis nėra labai aukštas. Mums dar trūksta kvalifikacijos. Tačiau turime tikslą, link kurio pamažu brendame per kasdienes fotosesijas.

Fotografas Saulius jau kelinta valanda lieja baltą skystį, fotografuoja ir bando išgauti natūralaus pieno spalvą. Be to, pieno forma turi priminti moters krūtinę. „Fotošopu" tokių medžiagų imitacijos niekaip neišgausi", - sako Saulius. Saulius paprastai fotografuoja daiktus, o Tomo specializacija - fotografuoti žmones. Tuo metu grimuojamas modelis. Kūdikėlis ramiai dairosi į studijos svečius. Tomas neramiai ruošiasi aparatą. „Ciklopo" prodiuserė Ieva kartu su reklamos agentūros atstovais tikslina fotosesijos detales. Zuja asistentai, nešiodami lempas. Po valandą trukusio pasirengimo fotosesija prasideda.

Studija „Ciklopas“  
Studija „Ciklopas“  













Tomas. Mūsų tempas dabar gana alinantis. Per dieną surengiame po fotosesiją. Turi kasdien ateiti pasiruošęs, iš anksto apgalvojęs idėją. Kiek žinau, Vakaruose geriausių fotografų grafikas - sesija per savaitę. Mes negalime sau leisti tokios prabangos - neišsilaikytume finansiškai. Dabar studijoje dirba 12 žmonių. Reikia užsidirbti atlyginimams bei honorarams, nuolat investuoti į fototechniką. Iš viso nuo pat pradžių jau esame įsigiję įrangos už 350 tūkstančių litų. Kiek užsidirbi, tiek išleidi investicijoms į kokybę - kol kas nežinau, kaip iš šio užburto rato ištrūkti. Didelė studija suryja daug finansų - vien nuomai kas mėnesį paklojame 10 tūkstančių. O dar medžiagos, gausybė buitinių išlaidų... Taigi, laisvu nuo fotosesijų metu galvoje zvimbia vadybiniai rūpesčiai,negali sau leisti mėgautis kūrybiniu komfortu.

Kai didieji tapybos meistrai pasikviesdavo pozuoti būsimas madonas su kūdikėliais, tikriausiai taip pat vargdavo po kelias valandas. Tomas jau valandą bando surasti tinkamą mamytės su vaikeliu pozą. Neįmanoma atsistebėti mažutės mergytės kantrumu. Ji be galo susidomėjusi žvelgia, kokią apšvietimo techniką naudoja „Ciklopas". „Bu-bu-bu", „tiu-tiu- tiu", - nenuilsdamas kalbina vaikelį Tomas, visai suprakaitavęs nuo intensyvaus fotografavimo. Kūdikėlis džiūgauja, atsipalaiduoja ir... studijoje pasigirsta čiurlenimas. Kyla linksmas sąmyšis, prodiuserė Ieva ir administratorė Giedrė, bėga valyti ant grindų atsiradusios balutės. Tuo tarpu pastatomas stovas, ant jo paguldomas vaikelis, o už tribūnos priklaupusi prodiuserė viena ranka bando nulaikyti kojom mataruojančią mergaitę. Toliau vyksta darbas. Jau praėjo pusantros valandos.

Tomas. Ar aš nesigailiu, kad pasukau pakankamai sudėtingu verslo keliu? Manau, kiekvienas verslininkas kartkartėmis gailisi, kad įsikinkė į veiklą, iš kurios negali lengvai ištrūkti. Neseniai skaičiau vieno autoriaus knygą apie tai, ką aplinkiniai mano apie verslininkus. Visi galvoja, kad tu lobsti, o mes, samdomi darbuotojai, esame vergai. Nesusimąstoma, kad verslo savininkas dažnai daugiausiai sudegina nervų ir energijos, rizikuodamas nepasiekti savo tikslo. Ką gi, tai yra komercinė fotografija - juodas amatininko darbas, orientuotas į pardavimą.

Kol vyksta fotosesija, aš jau kelintą kartą apeinu studiją. Dizaineriai Rimas ir Debesėlis, palinkę prie savo monitorių. „Sausio mėnesį buvo viena lengvesnė savaitė, tačiau dabar nuotraukas tvarkome non-stop", - pasakojo Rimas. Greta jų įsikūręs trečiasis studijos fotografas Augis neretai fotografuoja žurnalams. Jis pradėjo savo veiklą „Ciklope" asistentu, dabar jau užsitarnavo fotografų kategoriją. „Neseniai fotografavau rašytoją Irvingą. Vos tik pradėjau, jį kalbindamas, statytis šviesas, rašytojas man pamojavo. „Jau praėjo 15 minučių. Tavo laikas, jaunuoli, baigėsi", - pasakė ir išvyko. Kita rašytoja iš Prancūzijos, tik įžengusi į mūsų studiją, sustojo prie pat įėjimo, atsirėmė į sieną ir griežtai atsisakė žengti nors žingsnį toliau. Taip ją ir fotografavau." Prie kito stalo pardavimo vadovas Domas, įnikęs į skaičius, visai nekreipia dėmesio į aplink vykstantį šurmulį.

Studija „Ciklopas“  
Studija „Ciklopas“  
Studija „Ciklopas“  



















Tomas. Kai kas nors iš fotografų sako, kad sunku susirasti darbą - man tai kelia šypseną. Visais laikais geri amatininkai darbo turėdavo ir turės. Kaip išmokti šio amato - tai jau sudėtingesnė problema. Dailės akademija ruošia menininkus, o ne fotografus, yra kelios specializuotos mokyklos, kurios rengia technologus. Dažnai asistento vieta fotostudijose tampa tikra aukštąja mokykla. Ne vienas asistentas, pradėjęs savo karjerą pas mus, dabar dirba profesionaliais fotografais žurnaluose ar kuria savo studijas. Tiesą sakant, Vakaruose asistentai už savo darbą gauna tik simbolinį honorarą. Jie naudojasi galimybe stebėti, kaip dirba profesionalai, ir mokytis. Mes gauname nemažai laiškų iš pradedančiųjų fotografų, norinčių pereiti į „ambicingesnį lygį". Priimam žmones, ilgą laiką investuojam į juos, mokome ir mokame atlyginimą, kol pamatome, kad jaunam fotografui galima patikėti rimtą projektą. O kai jie išmoksta - ima iš išeina. Liūdna, kai išugdyti žmonės nori imtis fotografo veiklos kitur, tačiau toks jau gyvenimas - susikaupi ir vėl viską pradedi iš pradžių. Kita vertus, kai matai, kaip žmonės, pradėję nuo žemiausio laiptelio, peršoka iš karto per kelis laiptelius į profesionalų kategoriją, jaučiuosi įvertintas kaip mokytojas. Aš taip pat turėjau pirmąjį mokytoją - Joną Juškevičių, kuris jau daugelį metų vadovauja fotomėgėjų būreliui Vilkaviškio vidurinėje mokykloje. Aštuonerius metus, nuo dešimties iki aštuoniolikos, aš buvau mokomas fotografijos sampratos ir pagrindų. Trys žmonės, pradėję nuo Vilkaviškio mokyklos, dabar yra profesionalai - Tomas Baura, Tomas Juškaitis ir aš, o ketvirtasis -devyniolikmetis Tomas - taip pat jau kelia sparnus ir laimi jaunų fotografų konkursus.

Dabar prasideda antra fotosesijos dalis. Fotografuojama tik jaunoji mamytė. Aš, kiek pavargęs, nekantriai žvilgčioju į laikrodį - greit septynios vakaro, o čia dar tik pats darbų įkarštis, niekas nesiskirsto. Saulius vis dar fotografuoja pieno skystį, pamatau - vienas iš asistentų, nusičiupęs fotoaparatą, per langą fotografuoja pro lietaus debesis prašvitusį saulėlydį. Kūdikėlis ramiai čepsi ir stebi fotografuojamą mamą. Iš kur visi jie turi tiek energijos?

Studija „Ciklopas“  
Studija „Ciklopas“  

















Studija „Ciklopas“  
Studija „Ciklopas“  

















Tomas. Savo fotosesijas paprastai įvertiname nuo vieno iki dešimties tūkstančių litų. Būna ir smulkesnių darbų, būna ir stambesnių užsakymų. Pats didžiausias užsakymas yra siekęs aštuoniasdešimt tūkstančių. Tačiau tuo atveju ir sąnaudos buvo didžiulės - reikėjo fotografuoti penkiose skirtingose vietose, susipirkti daug rekvizitų ir t. t. Ar pajuntu kada ir malonumą savo darbe? Taip, kai kas nors pasidžiaugia tavo rezultatu. Arba koks pažįstamas, pamatęs fotografiją, pasako, kad atpažino tavo braižą - tai pačios smagiausios akimirkos. Lietuvoje įdomiausi projektai, kai ateina užsakymas dirbti su vakarietiškais brandais. Pavyzdžiui, fotografavome „Calsberg" reklamai - pajutome, kad kokybės reikalavimai yra žymiai aukštesni. Malonu, kai stiebiesi į aukštesnį lygį. Tiesą sakant, mūsų tikslas išlieka tas pats - prasimušti į Vakarus. Kol kas juntamas jų nepasitikėjimas mumis, ne tik meistriškumu, gal tai daugiau nepasitikėjimas visu Rytų Europos regionu. Manoma, kad čia dar nėra vakarietiškos darbo kultūros.

Ar gali fotomėgėjas nenusileisti profesionalams savo darbų meistriškumu ir menine kokybe? Žinoma, gali. Pažįstu ne vieną mėgėją, daug laiko skiriantį fotografijai, dalyvaujantį didžiausiose tarptautinėse parodose. Daug kas priklauso nuo socialinio statuso. Jei tau, pavyzdžiui, trisdešimt ir bandai daryti karjerą savo profesinėje veikloje, rūpiniesi šeima - fotografija, geriausiu atveju, bus hobis. O jei jau sugebi pragyventi ne iš samdomo darbo ir gali sau skirti laiko prabangos - drąsiai gali siekti aukščiausio lygio fotografo statuso. Lietuvoje tokie, kaip Marius Jovaiša, kuris savo jėgomis sugeba sukurti kokybišką albumą apie Lietuvą, greičiau išimtis. Manau, svarbiausia, prieš keliant sau didesnius meistriškumo reikalavimus apsispręsti, kas tau fotografija - hobis, gyvenimo būdas ar darbas.

Nežinau, kurią valandą pasibaigė fotosesija. Apie komercinę fotografiją su Tomu kalbėjomės jau kitą rytą vėl toje pačioje „Ciklopo" studijoje. Jis pasidžiaugė, kad Lietuvoje fotografai specializuojasi - vieni fotografuoja daiktus, kiti žmones, treti dirba su žurnalais. Tomas svajoja: „Gal po kelerių metų vyksiu į fotosesiją, pavyzdžiui, Keiptaune, visus organizacinius rūpesčius prisiims užsakovas, o gavęs honorarą ramiai ruošiuosi kitam darbui po kelių savaičių. O kol kas tėra vienas kelias - juodas darbas nuo ryto iki vakaro.
Kol mes kalbamės, Saulius antrame aukšte tebefotografuoja pieną, dizaineris Rimas atneša lėkštę sumuštinių, asistentas Algirdas persikelia romantišką saulėlydį į kompiuterį. Yra žavesio „Ciklopo" kasdienybėje. Tad kažin ar verta nusiminti, Tomai. Geriau plukdyk savo studijos burlaivį visu greičiu į Europą!
Mykolas Matulis

Studija „Ciklopas“  
Studija „Ciklopas“  
Studija „Ciklopas“  
Studija „Ciklopas“  
Studija „Ciklopas“  

Komentarai
Turinys
  • bralgis
    bralgis 
      2008.05.27, 09:22, rašė:
    skaniai parašytas straipsniukas, džiaugiuosi radęs :))))

    mykolui pliusas ;)))
  • Martynas
    Martynas 
      2008.05.27, 10:03, rašė:
    Yep. Geras straipsnis.
  • rd
    rd 
      2008.05.27, 13:22, rašė:
    Ir straipsnis patiko, ir pati studija super.. puikus požiūris į darbą...
  • eFoto redaktorius    2008.05.27, 15:54, rašė:
     ... bet ne į sveikatą...
  • rd
    rd 
      2008.05.27, 16:32, rašė:
    dėl persidirbimo?
    dėl gerų rezultatų tenka kartais ir aukotis. Sveikatą tausoti reikia, bet dažnai tai susimąstome jau po laiko...
  • Svajuncikas
    Svajuncikas 
      2012.09.28, 22:31, rašė:
    kol jaunas, o broli.... ;)
  • liuksass
    liuksass 
      2008.05.27, 19:01, rašė:
    O kitokių foto yra nei žurnale :) smagu pažiūrėti. O ir straipsnis tikrai geras idomu sužinoti kaip viskas vyksta studijose :)
  • eyebrowsdown (išsitrynęs)    2008.05.28, 13:31, rašė:
    smagus straipsnis bei skanios nuotraukos ;)
  • kozak
    kozak 
      2008.06.09, 19:09, rašė:
    Ten daugmaz visi ciklopo foto saldainiukai.
  • Svečias    2008.07.07, 11:25, rašė:
    Puikus darbai "Ciklopo". Tik pastebejau, kad idejos yra "vagiamos" is David la Chapelle. Kad ir paskutine cia pateikta foto... ar nepanasu i tai fariddekhli.fr/IMGSRC/articles/Jesus_Is_My_Homeboytcr.jpg... ?
  • Ame.lyja
    Ame.lyja 
      2008.07.09, 11:40, rašė:
    Uztat "Ciklopas" ta ideja pateike geriau ir graziau :}
  • Liuciperius
    Liuciperius 
      2008.11.04, 11:51, rašė:

    su baltu pavydu skaiciau ... :)

Jūsų komentaras

Rašyti komentarus gali TIK užsiregistravę eFoto.lt dalyviai. Užsiregistruoti